Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave UZB feiler ved restart av maskinen HS3 kjører på


TomB

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problem en god stund med at Z-Wave UZB interfacet mitt ikke fungerer etter restart av Win10 maskinen (fysisk maskin) som HS3 kjører på. Den dukker opp med feilmelding (gult merke om jeg ikke husker feil) inne i Z-Wave - Controller Management, men hvis jeg stopper og starter det igjen kommer det rett opp uten problemer.

 

Er det noen andre som har sett tilsvarende problem, eventuelt har dere løst det på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligens samme problem. Det som skjer hos meg er at porten UZB står i virker å bytte portnummer. Noen ganger er den COM3, andre ganger COM4. Virker å være helt tilfeldig. Noen ganger hjelper en restart. Andre ganger ikke. Må noen ganger sette den i en annen USB-port, og restarte HS3. Når den først er funnet, er den stabil i månedsvis. Problemene oppstår ved restart.

 

En annen, muligens relatert greie, er at HS3 ikke alltid får tilgang til porten ved oppstart. Leste et sted at programmer som for eksempel Skype kunne "kapre" en port, men har ikke helt funnet ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe issues med oppsettet, den får COM3 hver gang og som jeg nevnte så må jeg bare stoppe og starte interfacet igjen så virker det.

 

Mulig det er noe annet som tar porten, men tror ikke det heller siden det er en blank install uten noe ekstra, og jeg trenger da heller ikke stoppe noe annet for at det skal virke. Veldig merkelig feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg byttet maskin og det er fremdeles samme problem, UZB-1 brikken feiler stort sett alltid når HS3 er restartet, trenger ikke reboot av maskinen for å provosere det frem. Så må jeg Disable og Enable interface og da virker det som regel.

 

Noen av dere smartere enn meg som vet om en måte å kjøre et script som kan disable/enable interfacet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Det er riktignok beta, med de risikoene det medfører, men jeg ville tatt en backup og prøvd den. :) 

 

Jeg har aldri lagt inn beta før, hvordan gjør jeg det? Jeg pleier bare alltid å oppdatere ved å restarte HS3, den auto-oppdaterer når det ligger noe tilgjengelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TomB skrev:

Jeg har aldri lagt inn beta før, hvordan gjør jeg det? Jeg pleier bare alltid å oppdatere ved å restarte HS3, den auto-oppdaterer når det ligger noe tilgjengelig :)

 

Nederst på plugins-siden er det en egen beta-kategori. Det er bare å krysse av for den der. :) 

 

Var ikke klar over at plugins auto-oppdateres... restarter HS så sjelden, så jeg pleier oppdatere dem manuelt... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Nederst på plugins-siden er det en egen beta-kategori. Det er bare å krysse av for den der. :) 

 

Var ikke klar over at plugins auto-oppdateres... restarter HS så sjelden, så jeg pleier oppdatere dem manuelt... :P 

 

Unnskyld jeg tenkte litt feil, trodde du mente hele HS3 installasjonen, ikke bare Z-wave beta plugin ;)

 

Skal prøve og gir tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg oppgradert og nå har jeg testet både restart av HS3 og reboot av server, og interface kommer opp igjen. Det gir fremdeles en feilmelding, men virker som den prøver bare en gang til.

Jan-18 14:58:22	 	Z-Wave Error	Z-Wave UZB: The Z-Wave UZB interface did not respond to the request for the controller capabilities - it may be disconnected or malfunctioning (3).

Så da er jeg inntil videre happy :)

 

Nå gjelder det bare å få Device History til å virke igjen så blir jeg ennå mer fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.