Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nyfødt hjemmeautomasjons entusiast


Egil Skjelbred

Spørsmål

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
4 minutter siden, Egil Skjelbred skrev:

Hei !

 

Jeg har prøvd å lese litt rundt men må si at det fort kan bli veldig mange tekniske ord som man ikke forstår som nybegynner.

 

Her kommer mitt første spørsmål:

 

- Jeg har nettopp fått montert den nye AMS-måleren, hvilke funksjoner har denne mtp HAN-tilkoblingen ?

 

Vel kommen til forumet :) Det er ganske mye informasjon man kan hente ut av HAN-porten, men det mest interessante er nok boligen sitt totale forbruk i realtime.

 

Nøyaktig hva man kan hente ut kommer litt ann på hvilken måler man har (det er 3 forskjellige typer i Norge), men @roarfred har dokumentert 2 av målerne i sitt prosjekt på GitHub:

https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge

https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Samples/Kaifa/obisdata.md

https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Samples/Kamstrup/obisdata.md

 

Diskusjonen foregår her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for rask tilbakemelding !

 

Jeg leste ett eller annet sted at HAN-tilkoblingen måtte aktiveres fra strømselskapet som leverte AMS-måleren og fikk denne tilbakemeldingen fra Skagerak:

 

Sitat

 

Grensesnitt angående HAN-tilkoblingen er foreløpig ikke  avklart fra NVE, og vi kan derfor ikke si når denne kan aktiviseres. 

 

Det vil utelukkende være eksterne leverandører som kan levere utstyr og funksjonalitet via HAN-tilkoblingen, eksempelvis din strømleverandør eller ved bruk i smart-hus. Skagerak har derfor heller ingen formening om hva slikt utstyr vil koste eller hvilke muligheter de forskjellige vil tilby. Skagerak vil kun fakturere riktig kunde for riktig mengde forbruk til riktig pris via timesavlesningen. Skagerak får også beskjed fra måleren om spenningsavbrudd, jordfeil, og spenningskvalitet.

 

Ha en fin dag!

 

 

Tror kanskje jeg legger denne litt mer på vent også fortsetter jeg å ser på IFTTT og lys tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, du trenger den fysiske HAN-porten og den må aktiveres. I verste fall er ikke dette klart før 01.01.2019 tror jeg det var. Men hvis du leser tråden her på forumet så er det noen som har klart å hente ut data allerede, men da med egendesignet krets og ikke noe ferdig produkt som kan kjøpes fordi det finnes ikke på det Norske markedet enda.

 

Så hvis du skal gjøre noe pr. dags dato må du være litt heldig (HAN-porten må være klargjort og aktivert) og du må ha litt pioner-gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Egil Skjelbred skrev:

Tror kanskje jeg legger denne litt mer på vent også fortsetter jeg å ser på IFTTT og lys tenker jeg.

For å gjøre ting litt smartere kan det også være en idé å unngå IFTTT. IFTTT fungerer stort sett, men ikke alltid... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.