Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tilfeldig event kjøres


DiderikFrom

Anbefalte innlegg

En liten advarsel...

 

I går lagde jeg et midlertid event for å teste en funksjon. Jeg deaktiverte eventet, og tenkte ikke mer på det.

Så, ved sengetid, kjørte vi som vanlig «nattmodus»-eventet, med utilsiktede følger: homeseer gjorde alt mulig rart i tillegg til/etter at nattmodus hadde trått i kraft.

 

Etter litt feilsøking i dag, ser jeg at det deaktiverte eventet kjører som en del av nattmodus!!! Og når jeg åpner nattmodus-eventet, ser jeg ganske riktig at det helt til slutt står "If the event conditions are true, Run Event Testskript slett"

 

?

 

Jeg mistenker/tror at det til sist i nattmodus har ligget en kommando om å kjøre et event som jeg har slettet, og så har dette testskriptet fått samme ID (fordi denne ble ledig) og derfor blitt plassert inn. Jeg har ihvertfall ikke rørt nattmodus-skriptet på månedsvis.

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

Sikker på at du ikke bare byttet navn på test-eventet, men at det har ligget der hele tiden?

Helt sikker!

1) Jeg har det siste halve året observert at HomeSeer har begynt å gi både device'r og event'er ledige ID'er fra bunnen igjen. Jeg er usikker på om dette er etter en oppdatering eller om det skjedde etter oppdatering fra mono 3 til 4. Tidligere fikk alle event'er eller device'r bare en høyere, ubrukt ID, mens nå hender at en lav ledig ID tilskrives.

2) Jeg husker nå hvilken event som skulle kjøres og som er slettet. Og jeg lagde en ny gruppe med helt ny event for testeventet mitt i går.

 

Edit:

3) Dessuten klarte jeg nå å gjenskape dette:

Lag en event som trigger en annen event. Slett event'en som blir trigget. Dersom du nå lager en ny event, vil den få en høyere ID. Men dersom du rebooter, lager en ny gruppe, og nye event, får event'en som lager seg selv i den nye gruppen samme ID som event'en som ble slettet, og erstatter den slettede.

Endret av DiderikFrom
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, DiderikFrom skrev:

3) Dessuten klarte jeg nå å gjenskape dette:

Lag en event som trigger en annen event. Slett event'en som blir trigget. Dersom du nå lager en ny event, vil den få en høyere ID. Men dersom du rebooter, lager en ny gruppe, og nye event, får event'en som lager seg selv i den nye gruppen samme ID som event'en som ble slettet, og erstatter den slettede.

Oi, dette er ikke så bra! 

Oppfordrer til å sende en beskrivelse til [email protected]

 

7 timer siden, DiderikFrom skrev:

Men dersom du rebooter, lager en ny gruppe, og nye event, får event'en som lager seg selv i den nye gruppen samme ID som event'en som ble slettet, og erstatter den slettede.

Det eventet som ble slettet før rebooten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Moskus said:

Det eventet som ble slettet før rebooten?

Stemmer. Det nye eventet (som tilfelidgvis fikk samme ID som det slettede) blir trigget i det gamle event'et.

 

 

11 minutes ago, Moskus said:

Oi, dette er ikke så bra! 

Oppfordrer til å sende en beskrivelse til [email protected]

Skal prøve å få gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.