Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bør vinduet åpnes?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Når det vaskes klær kan det bli ganske fuktig på vaskerommet:

F496F2C9-D915-447B-A2D9-919FAA8002C9.png.f9badbfdb5f01cdb986f00b3e14abb13.png

 

Jeg kan åpne vinduet for å hjelpe på problemet, men det er ofte ganske så fuktig ute også(fukt og temp):

AFD1106B-872E-44B6-B6EF-A3DBBECAC5A8.jpeg.cddfb68c59101ec81ae5e9010d214d5b.jpeg

 

Så, hvordan kan jeg vite om det er lurt å åpne vinduet eller ikke? Kan det være tilfeller hvor jeg i praksis tilfører mer fukt i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor varmt du har det på vaskerommet, men den fuktinnholdet i luften avhenger av temperaturen. Ved 0 grader ute og 100 % RF så er maksimalt fuktinnhold i luften ca. 4,8 gram / m3. Holder du for eksempel 25 gr.C inne, så vil 100 % RF  maksimalt inneholde ca.  23 g/m3. Så ved dine 35 % RF inne så vil du da ha minst 23 * 0,35 = 8 g/m3. Ved 75 % RF og 25 gr.C så er det snakk om ca. 23 * 0,75 = 17 g/m3, altså langt mer enn det er ute.

Faktoren du mangler er metningstrykk, men det kan hentes fra YR eller Netatmo f.eks + riktig formel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et mål på absolutt fuktighet, ikke relativ fuktighet. Duggpunkt er et slikt mål, og du kan regne deg fra RH og temperatur for å finne duggpunkt både innendørs og utendørs. Hvis duggpunktet utendørs er lavere enn innendørs, så vil det hjelpe å åpne vinduet. Duggpunkt avhenger egentlig også av trykket, men variasjonen vil ikke være så stor,  du kan hoppe over den. Du trenger et programmeringsspråk  for å kunne implementere en formel for duggpunkt. 

 

Formler kan finnes her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dew_point

 

Jeg kjører en slik algoritme for vifter i garasjen. Her varierer det betydelig over tid om det er noe lurt å "lufte". 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, berland skrev:

Du trenger et programmeringsspråk  for å kunne implementere en formel for duggpunkt. 

 

Formler kan finnes her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dew_point

 

Takk! :D 

Fant denne koden for å beregne duggpunkt (Magnus-formel):

Sitat

// These algorithms are based on the Magnus-Tetens formula.
// Calculate dew point temperature using measured air temperature 
// and measured relative humidity. Air temperature must be between 
// 0C and 60C. Relative humidity must be between 1% and 100%
DewPointFactorA = 17.27;
DewPointFactorB = 237.7;
DewPointResultAlpha = (DewPointFactorA * MeasuredAirTempC) / (DewPointFactorB + MeasuredAirTempC) + NaturalLog(MeasuredHumidityPercent / 100);
CalcDewPointValue = (DewPointFactorB * DewPointResultAlpha) / (DewPointFactorA - DewPointResultAlpha);

 

Så da skal jeg bare skrive om den til VB.Net for å beregne duggpunkt inne. Duggpunkt ute får jeg fra Netatmo. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker Domoticz og har en sensor som måler både temperatur og luftfuktighet (feks Viking-sensoren) blir duggpunktet automatisk beregnet, og vises som tekst på sensoren. Dessverre kan jeg ikke se at man har tilgang til denne verdien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ZoRaC skrev:

Så da skal jeg bare skrive om den til VB.Net for å beregne duggpunkt inne.

 

Da var det gjort:

Sitat

Sub Main(parm as object)

‘These algorithms are based on the Magnus-Tetens formula.
‘Calculate dew point temperature using measured air temperature 
‘and measured relative humidity. Air temperature must be between 
‘0C and 60C. Relative humidity must be between 1% and 100%
Dim DewPointFactorA As Double = 17.27
Dim DewPointFactorB As Double = 237.7
Dim MeasuredAirTempC As Double = hs.DeviceValueEx(557)
Dim MeasuredHumidityPercent As Double = hs.DeviceValueEx(558)
Dim DewPointResultAlpha As Double = (DewPointFactorA * MeasuredAirTempC) / (DewPointFactorB + MeasuredAirTempC) + Math.Log(MeasuredHumidityPercent / 100)
Dim CalcDewPointValue As Double = (DewPointFactorB * DewPointResultAlpha) / (DewPointFactorA - DewPointResultAlpha)

hs.SetDeviceValueByRef(818, CalcDewPointValue, True) 

End Sub

 

Bare bytt ut med rett ID for de 3

devicene. :)  Akkurat nå sier den 4,9 grader hos meg. 

 

22 minutter siden, berland skrev:

Og så blir neste steg å montere motor for å åpne og lukke vinduet automatisk? ;)

 

Hehe. Må nok bli så enkelt som pushvarsel. Får justere litt, sånn at det bare kommer varsel når det er «skikkelig ille». :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.