Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan finner jeg krypteringsnøkkelen til en ID Lock?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt opp en Pi med Node-RED for å sende ZWave til oppsettet mitt  med Girder og EventGhost, via MQTT. Jeg har også paret ZSticken og ID Locken, men jeg får bare "Failed to decrypt packet". Så jeg antar at det har med krypteringsnøkkelen til låsen å gjøre. Men hvor finner jeg den? Må jeg pare dem fra programmet (der jeg kan legge inn en nøkkel), og ikke ved å føre ZSticken nær låsen og trykke på knappen, eller hva?

 

Og samtidig: Hva er syntaksen for å låse/låse opp en sånn lås?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mastiff skrev:

Så jeg antar at det har med krypteringsnøkkelen til låsen å gjøre.

Nei, det er motsatt. Programvaren din til Z-wave har nøkkelen, og når du legger den til så snakker controller og lås sammen og blir enige om kryptering.

 

Så programvaren eller Z-wave-biblioteket ditt må støtte kryptering. Vet ikke om Girder eller EventGhost gjør det...?

 

22 timer siden, Mastiff skrev:

Og samtidig: Hva er syntaksen for å låse/låse opp en sånn lås?

Trykk på "Unlock" eller "Lock".... ... .. .... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg forstår. Så det går motsatt vei. Og jeg skrev jo at det er en Pi med Node-RED, og det støtter så klart kryptering, ellers ville det vært håpløst. Det er det som snakker direkte med Z-Wave, og så sender det som sagt bare resultatet til EventGhost og Girder over MQTT-protokollen. :)

 

Og nei, så enkelt er det nok ikke. Det må brukes den underliggende syntaksen i Z-Wave-biblioteket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mastiff skrev:

Og jeg skrev jo at det er en Pi med Node-RED, og det støtter så klart kryptering, ellers ville det vært håpløst.

Node-RED bruker OpenZwave? Ja, det har vel kryptering nå. Men det er da i OpenZwave du må konfigurere nøkkelen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der satt den. :) Så nå trenger jeg aldri å kjøre tilbake for å se om jeg låste. Jeg la inn en nøkkel i OZW, og jeg installerte Open Z-Wave Control Panel (OZCP) for å gjøre operasjonene direkte mot Z-sticken (noe som var et helt prosjekt i seg selv...). Og da fungerte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og jeg lurer ofte på når jeg drar fra hytta om jeg har husket det. Jeg sliter med å styre den fra Node-RED (det gir timeout på kommandoene), men jeg kan styre den fra OZCP, og jeg får inn endringer i Node-RED (så jeg ser når døra åpnes og lukkes, og når den låses og låses opp). Må bare finne ut hva jeg gjør galt i Node-RED. Kanskje du vet noe om JS-koding? Her er det jeg har prøvd som jeg trodde skulle funke:

 

msg = {topic: 'setValue', payload: {"nodeid":3, "cmdclass":98, "cmdidx":0, "instance":1, "value":false}};
return msg;

Den står og tygger i fem til ti sekunder, og så kommer timeout. Jeg har prøvd å kjøre opp timeouten i OZW, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg det endelig til. Det viste seg at det var network key som var problemet. I Node-RED må den være uten mellorom mellom verdiene. I Open Z-Wave kan den være både med og uten mellomrom. Så da jeg endret den i Open Z-Wave til å være uten mellomrom, fungerte det. Hvis noen skulle rote seg borti Node-RED og en dørlås, så er dette koden i Node-RED for henholdsvis å låse og låse opp:

 

msg = {"topic": "setValue", "payload": {"nodeid":2, "cmdclass":98, "cmdidx":0, "instance":1, "value":true}};
return msg;

msg = {"topic": "setValue", "payload": {"nodeid":2, "cmdclass":98, "cmdidx":0, "instance":1, "value":false}};
return msg;

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.