Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Død" Fibaro Dimmer 2 som tilsynelatende virker


TomB

Anbefalte innlegg

Jeg tok meg en runde inne i HS3 i dag for å sjekke over litt og fant litt flere merkelige ting. Blant annet hadde jeg en dimmer som fungerer helt som den skal, men tydeligvis har stoppet å rapportere status inn i systemet. Sjekk screenshot for forklaring

 

image.png.f1ad419477751981a4389681cd697645.png

 

Når jeg bruker enten bryter som er koblet på direkte, eller styrer via HS3 så fungerer den helt som den skal. Men både statuser og kW rapportering har visst stoppet i August i fjor, og en Rescan står bare å henger nå på 4. minuttet. Har noen andre vært borti tilsvarende og var det noen måte å fikse det på uten å måtte fjerne den helt fra systemet og legge inn igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en til montert på samme sted, fungerer helt som den skal, både via fysisk bryter og via HS3 kommandoer, men her har den heller ikke registrert forbruk i det hele tatt, men alle statuser viser grønn. Også her henger Rescan, mens Test Connectivity, Optimize og Audit fungerer helt fint.

 

image.png.3b980eae413429d1f611f84bcd1c3272.png

 

Litt usikker på hva problemet med disse dimmerene egentlig er, det ble montert 6-7 stykker samtidig og de andre fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Moskus said:

Aller først: Sjekk hvordan assosiasjoner er satt opp på den som ikke fungerer. :) 

 

Den sto som standard på de to som ikke er stabile, at alle 5 grupper var mappet til HomeSeer og gruppe 1/2 hadde i tillegg Homeseer som endpoint. Jeg slettet nå alle 5 og la til Homeseer på group 1 uten endpoint slik at de er like. Jeg får fremdeles kun opp ? som status på de tre på den første dimmeren (sone ved TV), mens den andre må jeg vente litt og se om oppdaterer seg, jeg tok også Reset Accumulated Values på begge to tidligere for å se om det "løsnet".

 

Er det noen grunn til at de assosiasjonene skal hindre statusene til å oppdatere seg?

 

Spørsmål, bør jeg ALLTID gå inn på alle enheter jeg legger til å fjerne alle ekstra grupper, og fjerne endpoint på gruppe 1? Jeg skjønner ikke helt hvordan groups skal brukes, jeg har aldri hatt noen funksjon som trenger dem (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TomB skrev:

Er det noen grunn til at de assosiasjonene skal hindre statusene til å oppdatere seg?

Ja i aller høyeste grad. Assosiasjoner forteller bl.a. hvor informasjon skal sendes. "Group 1" er "lifeline", dvs. der sendes rapporter tilbake fra dimmeren om tingenes tilstand.

 

Derfor skal Group 1 (for Z-wave Plus-noder) alltid være assosiert til "HS(1)" uten endpoint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Ja i aller høyeste grad. Assosiasjoner forteller bl.a. hvor informasjon skal sendes. "Group 1" er "lifeline", dvs. der sendes rapporter tilbake fra dimmeren om tingenes tilstand.

 

Derfor skal Group 1 (for Z-wave Plus-noder) alltid være assosiert til "HS(1)" uten endpoint.

 

Hva er forskjellen om det står Endpoint eller ikke på gruppe 1 så lenge det er satt opp med Homeseer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, TomB said:

 

Den sto som standard på de to som ikke er stabile, at alle 5 grupper var mappet til HomeSeer og gruppe 1/2 hadde i tillegg Homeseer som endpoint. Jeg slettet nå alle 5 og la til Homeseer på group 1 uten endpoint slik at de er like. Jeg får fremdeles kun opp ? som status på de tre på den første dimmeren (sone ved TV), mens den andre må jeg vente litt og se om oppdaterer seg, jeg tok også Reset Accumulated Values på begge to tidligere for å se om det "løsnet".

 

Den andre oppdaterer ikke forbruk, kun "aktivt forbruk" slik den gjorde tidligere (kun for informasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TomB skrev:

Hva er forskjellen om det står Endpoint eller ikke på gruppe 1 så lenge det er satt opp med Homeseer?

Forskjellen er at uten endpoint så virker det... ;)

HomeSeer selv har ikke spesifikke endpoint hvor informasjonen skal sendes.

 

Det sagt, på enkelte firmware-versjoner kan du assosiere Gruppe 4 og 5 til HomeSeer Endpoint 2, og "Switch Multilevel 2" vil oppdatere seg hvis du trykker på knapp S2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.