Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Overgang til nytt system.


Lemop

Spørsmål

Hei,

Har i dag Telldus net/live, en raspberry 3 med Home-assistant, Sonos og Alexa. 

Er stortsett bare nexa dimmere og noen av/på brytere og ett par tempsensor alt på 433MHz.

Har et par ledlister som styres via Hass og mqtt. 

 

Tanken er å gå gradvis over til Z-wave, Zigbee ol. 

Ønsker mulighet til å kunne bruke "det meste". 

 

Har sett litt på Homey, da jeg syns det til tider blir knot med Hass, det feks. et mellomrom en feil plass i configfila gjør at den ikke starter opp... 

 

Så ønsker egentlig et mer grafisk grensesnitt. 

 

Er jo en mulighet med ekstra antenner til pi'en, for så å kjøre Domoticz eller Homeseer. 

 

Regner med Homeseer kommer opp som en anbefaling her, men hva er det egentlig som gjør den så mye bedre enn feks Domoticz? 

 

Mvh. 

Steinar Johnsen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
5 timer siden, Lemop skrev:

Regner med Homeseer kommer opp som en anbefaling her, men hva er det egentlig som gjør den så mye bedre enn feks Domoticz? 

Det har du faktisk anledning til å finne ut selv, eller om du i det hele tatt er enig. Domoticz er gratis og HomeSeer har en 30 dagers demo. :) 

 

Jeg liker HomeSeer for flesksibiliteten det har, og hvor enkelt det er å sette opp automatikken. Jeg liker Domoticz fordi det har et par ting som HS mangler, f.eks. innebygd grafing og at det er gratis. Med HS kan du skrive scripts og plugins i .NET (vb eller C#). I Domoticz må man bruke Lua... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 timer siden, Lemop skrev:

Kommer vel ganske langt med RFXtrx433E, UZB1 (Må man ha lisens i tillegg?) og ConBee?

Ja, med det kommer du veldig langt. :)

 

Du trenger ikke Z-way lisens på UZB1. Anbefaler den over Z-stick.

Vet ikke om Domoticz har så god Zigbee/ConBee støtte enda.

 

Som sagt, jeg anbefaler HomeSeer, men det betyr ikke at det passer for deg. Derfor er det greit å teste ut Hass, Domtociz og HomeSeer, og jeg hadde også testet OpenHAB også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.