Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Værstasjon


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Skal ha en skikkelig værstasjon i nyhuset.

Var først på jakt etter en stasjon som også kunne måle nedbør på vinteren, men har firet på det kravet.

 

Det jeg setter høyest nå er en som trenger minimalt med vedlikehold, helst tilkoblet 230V.

Vil ha regn og vindmåler montert på stang i minnet på huset, sånn at de har 360 grader fri sikt..

Tungvint å komme seg opp 10 meter for vedlikehold eller batteri bytte.

Er jo også en stor fordel at det kan integreres i HS :)

 

Noen som har noen tips og erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på disse tidligere. Koster litt, men om den til 5799,- duger, så er det innafor.

Også denne typen som er mulig å måle nedbør på vinteren, men må da ha et varmeelement til 3000kr i tillegg.

Ser at man også må ha egen interface/software for å koble det til PC, og da blir det enda 2549kr. ?

 

Blir det denne, så kan jeg ihvertfall ikke si til fruen hva opplegget koster! ?

 

41 minutes ago, mk1 black limited said:

https://www.meteo.no/komplette-vaerstasjoner/davis

 

Ganske dyrt, men de har solcellepanel til sensorene. Riktignok et backupbatteri også, men det varer erfaringsmessig (har 2 slike på jobb) minst et par år. 

Endret av JohnMartin
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mk1 black limited said:

Bruker ikke weatherlink-software, kjøp lisens på Weather Display i stedet, det finnes ferdig script for å hente ut data fra den inn i Homeseer. :)

 

Mulig det finnes andre løsninger for å koble stasjonen på nett enn den dyre weatherlinken?

 

Weather dsiplay virket jo ikke så dumt. 
Spørs jo bare om man må ha weatherlink for å få data ut av værstasjonen.
Har forøvrig funnet Weatherlink med usb til ca 1500kr på ebay, så er mulig å få det billigere om det er eneste mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, mk1 black limited skrev:

Bruker ikke weatherlink-software, kjøp lisens på Weather Display i stedet, det finnes ferdig script for å hente ut data fra den inn i Homeseer. :)

Jeg gjør det motsatt. Fra HomeSeer til Weather Display... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JohnMartin skrev:

Hvordan værstasjon bruker du @Moskus? Netatmo?

Nei, jeg har en gammel Oregon Scientific værstasjon. Starter for 10-12 år siden med en WMR-100, men det ble for mye arbeid å få WMR-100 basen til å snakke med nyere operativsystemer (drivere, etc) og videre til Weather Display, og sensorene ble jo lest av HomeSeer uansett (med RFXCOM-utstyr), så da ble det bedre å gjøre det andre veien.

 

Publiserer logg daglig på Facebook. Because I can.

https://www.facebook.com/vaeretliksom/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 01/02/2018 at 15:57, mk1 black limited said:

Bruker ikke weatherlink-software, kjøp lisens på Weather Display i stedet, det finnes ferdig script for å hente ut data fra den inn i Homeseer. :)

 

Mulig det finnes andre løsninger for å koble stasjonen på nett enn den dyre weatherlinken?

Hei igjen,

 

Tar opp igjen denne :)

 

Vet du hvordan HS henter ut denne informasjonen? Er det mulig med kabel?

Tenker å kjøpe Davis Vantage Pro2 Kablet, men kom til å tenke på at det kanskje blir vanskelig for HS å hente verdiene?

 

Vil ikke ha trådløst/batteri drift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg blir å gå for Davis Vantage Pro 2.

Planlegger forøvrig å kjøpe fra USA, da det blir halve prisen, da inkludert mva og gebyr.

 

Men ser at de selges som EU versjon i Europa. Men utgjør det da noe problem om jeg kjøper i USA?
US Models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 902 - 928 MHz FHSS,

EU Models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 868.0 - 868.6 MHz FHSS

 

Er det noe annet som bruker 902 - 928 MHz her hjemme? :)
Vil jeg få frekvenskontrollen hos Nkom på døra?

 

Edit: Med hjelp av google, så ser jeg jo at med 900MHz kan man fort få besøk av frekvenskontrollen ?

Ser ut til å bli ganske dyrt likevell da...

Endret av JohnMartin
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎03‎.‎2018 den 10.55, JohnMartin skrev:

Vet du hvordan HS henter ut denne informasjonen? Er det mulig med kabel?

HS henter informasjonen fra WeatherDisplay-programmet direkte, ikke via kabel. Erfaringen med Weather Display er at hvis det sender data på hvilken som helst måte, så kan WD lese det.

 

På ‎20‎.‎03‎.‎2018 den 4.14, JohnMartin skrev:

Edit: Med hjelp av google, så ser jeg jo at med 900MHz kan man fort få besøk av frekvenskontrollen 1f633.png

900MHz brukes jo til mobiltelefon. Folk er lite glad i å tukle med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.