Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gruppere og justere Fibaro RGBW Dimmere


Frankis78

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 Fibaro RGBW controllere i stue og kjøkken, og kunne tenke meg å gruppere disse sammen , for å styre disse som 1 device.

Det er mulig at "Spud Easy Trigger plugin" kan gjøre det med gruppering, men hvordan kan dette styres i HSTouch.
(PS , testet Link funskjonen i homeseer, men den fungerer ikke, da det blir for mye jojo, når 4 devicer skal syncroniseres)


I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å bruke Color Picker fra "Custom Color devicen", men dette ser ikke ut til å fungere i HSTouch.

Må man også sette Parameter 14 Til "Rainbow Mode" i Fibaro RGBW, dersom dette i hele tatt skal fungere?

 

Noen som har tips? Det blir litt mye å justere 20 devicer for å endre til en farge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frankis78 skrev:

I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å bruke Color Picker fra "Custom Color devicen", men dette ser ikke ut til å fungere i HSTouch.

Nei, HStouch har idiotisk nok ingen color picker.

 

3 timer siden, Frankis78 skrev:

Må man også sette Parameter 14 Til "Rainbow Mode" i Fibaro RGBW, dersom dette i hele tatt skal fungere?

Neida. "Rainbow-mode" er vel (var vel?) en kontinuerlig bytting av farger, trodde jeg.

 

 

Men det er flere måter å gjøre dette på, med forskjellige utgangspunkt. Hvordan styrer du en av dem i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Nei, HStouch har idiotisk nok ingen color picker.

 

Neida. "Rainbow-mode" er vel (var vel?) en kontinuerlig bytting av farger, trodde jeg.

 

 

Men det er flere måter å gjøre dette på, med forskjellige utgangspunkt. Hvordan styrer du en av dem i dag?

Jeg får ikke styrt de i dag i utgangspunktet, dvs at jeg har laget noen enkle virtuelle switcher som heter filmkos etc, og dette styrer da event til alle lysene. 
Så jeg får ikke styrt dette på noen mobil app. (Kun statiske farger som er satt opp i event)

 

Jeg har begynnt å sette opp styring i hstouch designer for å se om det gikk, men uten gruppering av devicer så vil ikke dette fungere.
Hver RGBW dimmer har 5 kanaler , og når man har 4 dimmere som skal justeres likt, så blir det litt mye å justere 20 homeseer devicer bare for å skifte farge:)

 

Jeg har ikke Easy trigger pluginen enda, men lurer på om denne kan løse grupperings problemet.

Men fortsatt så mangler jeg måten å faktisk få justert Dimmeren.

 

Ang. Fibaro Parameter 14, så ser det ut som dette parameteret må stå i rainbow mode, for å kunne bruke color picker, da rainbow mode gir fri flyt mellom kanalene RGB.
Det som du tenker på er Parameter 72, som gir forskjellige scener, og der man kan i et event skifte zwave innstillingene på parameter 72.

 

Så håpet var å kunne eventuelt sette Fibaro RGBW dimmer i rainbow mode, og deretter bruke color picker, i tilfelle om man kan lage en color picker i hstouch designer , istedet for slidere.

Her er link til Fibaro manual

https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGRGBWM-441/FGRGBWM-441-EN-A-v1.1.pdf

 

PS, merk notisen ved parameter 14

14. Inputs / Outputs configuration - relevant for main controllers other than Home Center 2 only

 

Oppdatering: 
kanskje enklere å forstå parameter 14 under advanced parameter nesten nederst på denne siden
https://manuals.fibaro.com/rgbw/
Her kan man også kalkulere ny verdi.

Men er fortsatt ikke helt sikker på om disse parameterene er linket til input kanalene, dersom man bruker fysisk switch/panel, noe som jeg ikke gjør.
Jeg styrer de kun med Z-wave

Endret av Frankis78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine parameter 14 er satt til 4369, som er 1000100010001. Og de styrer jeg fint med CAPI, et script og å definere en farge i HEX.

 

La meg spørre på en annen måte:
Hvordan kunne du tenke deg å styre dem, hvis "Color Picker" ikke er mulig i HStouch?

 

Eksempel: På soverommet har vi en bryter med 4 knapper. Det er 1 knapp for svakt, rødt "ammelys" (i utgangspunktet, ikke så aktuelt nå lenger), en knapp for helt hvitt lys, en knapp for en random farge og den siste for av.

 

Jentene styrer dimmeren direkte selv med å trykke og holde inne tre fysiske knapper (for R, G og B-kanalen). Men huset setter på et svakt rødt lys når det er sovetid, og et sterkt grønt lys når det er stå-opp-tid.

 

I stua brukes det ikke så mye, utenom et par "scenes" for "romantic mood" og "christmas mood", der begge er mest for å vise for enkelte journalister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Mine parameter 14 er satt til 4369, som er 1000100010001. Og de styrer jeg fint med CAPI, et script og å definere en farge i HEX.

 

La meg spørre på en annen måte:
Hvordan kunne du tenke deg å styre dem, hvis "Color Picker" ikke er mulig i HStouch?

 

Eksempel: På soverommet har vi en bryter med 4 knapper. Det er 1 knapp for svakt, rødt "ammelys" (i utgangspunktet, ikke så aktuelt nå lenger), en knapp for helt hvitt lys, en knapp for en random farge og den siste for av.

 

Jentene styrer dimmeren direkte selv med å trykke og holde inne tre fysiske knapper (for R, G og B-kanalen). Men huset setter på et svakt rødt lys når det er sovetid, og et sterkt grønt lys når det er stå-opp-tid.

 

I stua brukes det ikke så mye, utenom et par "scenes" for "romantic mood" og "christmas mood", der begge er mest for å vise for enkelte journalister.

Jeg kunne tenke meg å styre RGB lys med telefon, eller nettbrett.

For selv om det jeg har noen predefinerte farger i event, så bør man jo kunne sette den fargen på tilværelsen som man ønsker, og dette kan ikke gjøres i event.

Det blir som at dusjen er konstant på 38 grader, men en dag ønsker man en kald dusj, mens neste dag en varm dusj:)

Alt annet ville bli å begrense mulighetene, noe som vi ikke liker i denne verden?

Jeg kan ikke noe annet enn å si, at når man ikke kan styre RGB lys by default, så er noe riv ruskende galt med systemet.

Fargelys i dag er noe som kommer rett etter å kunne skru av og på en bryter , og det er samme som der vi hadde svart hvitt TV før, så har vi nå farge, og det samme med lys.

 

Jeg mangler 2 elimentære ting.

1. Gruppere samme type lys for å styre de som 1  .  (Apple homekit og Home Assistant har dette)

2. Kunne faktisk styre RGB lys med en farge velger, en slider for hvitt lys, og en master level.

 

Skoen trykker først og fremst på nr 1, og deretter i hele tatt å få det inn i HSTouch. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frankis78 skrev:

Her er en måte det kanskje kunne blitt gjordt på?

https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=188504

Synes du sa du hadde prøvd det?

 

3 timer siden, Frankis78 skrev:

Jeg kunne tenke meg å styre RGB lys med telefon, eller nettbrett.

 Ja, OK. Men fremdeles relativt løst formulert....

 

3 timer siden, Frankis78 skrev:

For selv om det jeg har noen predefinerte farger i event, så bør man jo kunne sette den fargen på tilværelsen som man ønsker, og dette kan ikke gjøres i event.

Nei, men det kan gjøres i et script. :)

 

3 timer siden, Frankis78 skrev:

Jeg kan ikke noe annet enn å si, at når man ikke kan styre RGB lys by default, så er noe riv ruskende galt med systemet.

Fargelys i dag er noe som kommer rett etter å kunne skru av og på en bryter , og det er samme som der vi hadde svart hvitt TV før, så har vi nå farge, og det samme med lys

Jeg tror du vil finne at fargelysstyring er aller, aller mest en gimmick. Som du, opplever mange at det faktisk er litt .... eh... styr å styre farger. 

 

Presets fungerer stort sett OK for folk flest. Det er eksternt sjeldent man vil tenke "OK, lyset har 34% blått i seg, men jeg tror det hadde blitt bedre med 33% akkurat i dag".

Ikke engang de aller mest kresne på farge-temperaturen på lyset går og små-justerer på den hele tiden, og den skalaen har kun 1 dimensjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Synes du sa du hadde prøvd det?

 

 Ja, OK. Men fremdeles relativt løst formulert....

 

Nei, men det kan gjøres i et script. :)

 

Jeg tror du vil finne at fargelysstyring er aller, aller mest en gimmick. Som du, opplever mange at det faktisk er litt .... eh... styr å styre farger. 

 

Presets fungerer stort sett OK for folk flest. Det er eksternt sjeldent man vil tenke "OK, lyset har 34% blått i seg, men jeg tror det hadde blitt bedre med 33% akkurat i dag".

Ikke engang de aller mest kresne på farge-temperaturen på lyset går og små-justerer på den hele tiden, og den skalaen har kun 1 dimensjon...

Ser ut som jeg må gå for presets?

 

Men har noen prøvd easy trigger plugin, og er det anbefalt å bruke, for å samle enheter, og vil den gi andre fordeler?

Tenker da først og fremst på å synce like devicer, og eventuelt kunne ha en virtuell device for å justere de andre.

Så om noen har prøvt Easy trigger og anbefaler den, så vil jeg se på om det kan være tingen.
Kanskje også bra for bevegelsesensorer?

 

Har begynnt med et oppsett i HsTouch, og det er ikke fryktelig vanskelig, men måtte krype til korset og be designeren min lage et design til meg, for jeg kan absolutt ikke design?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Frankis78 skrev:

Men har noen prøvd easy trigger plugin, og er det anbefalt å bruke, for å samle enheter, og vil den gi andre fordeler?

Den gir mange fordeler. Som f.eks. sammenligne device value på to devicer, etc.

 

8 minutter siden, Frankis78 skrev:

Kanskje også bra for bevegelsesensorer?

... fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:
13 minutter siden, Frankis78 skrev:

Kanskje også bra for bevegelsesensorer?

... fordi?

Bare fordi jeg så at man kan grupere sensorer og bruke de i event. 
Muligens ikke den store fordelen, men jeg så bare en tråd om dette. (Bilde)

2018-03-12_2216.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frankis78 skrev:

Bare fordi jeg så at man kan grupere sensorer og bruke de i event. 
Muligens ikke den store fordelen, men jeg så bare en tråd om dette. (Bilde)

2018-03-12_2216.png

 

Men i svarte da... :o jeg har EasyTrigger, men har ikke fått med meg at jeg kan gjøre det der! Jeg har jo mange event med haugevis av «OR IF» som helt klart kunne vært forenklet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

Men i svarte da... :o jeg har EasyTrigger, men har ikke fått med meg at jeg kan gjøre det der! Jeg har jo mange event med haugevis av «OR IF» som helt klart kunne vært forenklet!

Hehe, ja det er øyene man blir først blind på?

Var akkurat det jeg tenkte på også, så spørs om jeg må laste den ned og teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.