Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mulig å lage en bypassswitch?


Squirrel

Anbefalte innlegg

Lyset ute i boden er ikke hektet på smarthussystemet enda, og styres av en vanlig utenpåliggende 2-pols-switch.

Jeg har en Merkel 2-pols switch liggende, som jeg tenkte å benytte ute i boden, og lage automatisk av/på med en aeotec multisensor.

Det er jo slik at Merkel switchen ikke har inngang for å koble en bryter direkte på, og derfor må jeg eventuelt gå til innkjøp av en trådløs bryter i tillegg. (Liker ikke tanken på at bevegelsessensoren er den eneste måten å skru på lyset av, foruten å rote i homeseer interfacet.

 

Jeg fikk derfor en ide om at det kanskje gikk an å koble en "bypass"-knapp, som gir strøm direkte til lyset? Når bryteren står i av-posisjon, er kontrollen overlatt til homeseer-systemet, mens når den står i på-posisjon, gis det strøm til lyset uavhengig hva merkel-switchen sier.

 

Ta en titt på mitt lille koblingsskjema, er det noen elektrikere eller kyndige som har noen kommentarer til om dette burde gå eller ikke? Må evt. ellers ringe på elektriker og høre hva dem tenker.

 

 

kobling.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe er at merkel vil inngå i mesh-nettverket ditt. Når du da kobler strømmen av den, så vil det kunne påvirke kommunikasjonen for andre noder.

Jeg har løst det med å ha IKEA Trådfri-pære som styres av magnetbryter på døra. Den kan også slås på manuelt ved å slå av/på den vanlige lysbryteren. :) 

Da trenger du en ConBee (USB-pinne), deCONZ (programvare) og JowiHue (HS-plugin) - evt bare IKEA hub'en og TrådfriSeer (plugin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Squirrel skrev:

Merkel switchen får strøm direkte fra strømnettet. :)

 

Bryteren styrer om lyset får strøm via merkel switchen, eller direkte fra strømnettet.

 

Jeg leste bare teksten og kikket ikke på tegningen - jeg ser jo det nå... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.