Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Varmepumpe med Homekit


Chrissern

Spørsmål

Hei! 

Lurer på hva som er anbefalt av følgende utstyr som funker med Apple HomeKit.

- Varmepumpe (Hva anbefales?) 

- Lyspærer (tenker IKEA eller Hue) 

- Dørlås

- På sikt solskjerming og termostater til gulvvarme

 

Per idag, så er det hvilken varmepumpe som anbefales som er viktigst. Har sett på Mitsubishi, panasonic og Toshiba, hvor tilleggsmodul kan kjøpes til alle. 

Også Samsung, som har innebygd wifi. Men tipper den ikke går å legge inn i HomeKit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

HomeKit støtter egentlig fint lite av det som er gøy i et smarthus, dessverre. :(

Ta en titt her: https://www.apple.com/shop/accessories/all-accessories/homekit

… og tenk at mye av dette nødvendigvis ikke fungerer i Europa.

 

Bedre er det å finne en sentral du ønsker å bruke og som støtter alt du vil ha, og deretter finne en måte å få det til å snakke med Homekit. Her finnes det mange gode løsninger, men det krever hakket mer arbeid (og litt innsikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jepp, der oppsummerte du smarthus anno 2018 helt perfekt. Det som "bare funker" blir altfor enkelt og blir nesten litt kjedelig, og dekker ikke i nærheten av "alt".

 

Men når det er sagt så er det ikke mye kunnskap som skal til for å få et system som fungerer med "alt". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe, ja ikkesant! 
Hm, da er kanskje letteste løsningen her i heimen å fortsette bygge på Verisure, med varmepumpe og dørlås. 

Så heller satse på at noe av det fungerer sammen med homekit på en "enkel" måte etterhvert.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, 

 

jeg har bestilt en tado ac kontroller. Den fungerer med alexa, google home og ifttt. IFTTT kan man få til å fungere med det meste, selv om homekit vel ikke støtter det. 

 

Jeg har mottatt denne, men ikke fått testet enda. Holder på med oppussing så varmepumpen er demontert for øyeblikket. men kan rapportere tilbake etter jeg har brukt det i en periode. Automasjon med verisure har jeg dårlig erfaring med. Begynte den veien. men for at varmepumper og slikt skal bli effektivt med slik styring så må det være litt helhet tror jeg. F.eks. så legger jeg varme i endel gulv nå. Det blir koblet til z-wave. 

 

Netatmo er koblet til hjemmeautomasjonssystemet. så jeg vet temperatur ute, inne, osv. Etterhvert kanskje også koble opp værvarsel for så å styre best mulig på om nedkjøling eller oppvarming er nødvendig. F.eks. hvis en dør er åpen i over 10 minutter bør aircon slå seg av osv. 

 

Den typen automatikk får man ikke til med verisure. Ihvertfall ikke nå.

 

Men jeg kan gi en liten feedback på hvordan tado enheten fungerer etterhvert. Den skal fungere på alle varmepumper som har display i fjernkontrollen. Jeg regner med det er 2 uker til jeg får testet dette. 

 

homekit har vel store begrensninger etter hva jeg forstår. Men begynner du først på denne veien, så tror jeg du vil bort fra verisure spesifikke løsninger ganske fort. 

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.