Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva er egentlig kvaliteten på smarthus produkter?


Teza

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er tilfelle, men sitter med følelsen av at kvaliteten på produkter fra Fibaro ikke er så god som jeg føler den burde være.

Har foreløpig byttet 2 veggplugger (ene nesten ikke brukt og kun satt opp med en lampe) og Fibaro HC2 hjemmesentralen er nettopp blitt byttet med en ny etter service.

 

Kan være meg, men har en følelse av å ikke kunne stole helt på kvaliteten på disse produktene, til tross for en stiv pris.

 

Hva er erfaringen dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har prøvd av Fibaro. Røykvarsler og sensor synes jeg det virker noe billig laget og har høyere feilprosent en de andre men mulig jeg bare har vært uheldig. Etter å ha prøvd flere røykvarslere hvor 2 stk hadde feil har jeg bare unngått alt fra Fibaro. Holder meg stort sett til Aeotec og noe popp, zipato.

 

De hadde jo også en dimmer og switch som var brannfarlig for noen år siden som det ble salgsforbud på. Der har de enda ikke trukket tilbake allerede solgte produkter og betalt for å installere nytt, koster jo litt i elektrikerregninger hvis et produkt slutter å fungere etter en kort stund. Eller enda verre tar fyr. Som gjør at man får lite lyst til å handle av den produsenten.

https://www.farligeprodukter.no/produkt/produkt/8613

https://www.farligeprodukter.no/produkt/produkt/8614

 

Blir jo mer interessant å se når dimmerne begynner å bli 4-5år+ om de begynner å tulle. Først etter noen år man finner ut om en dimmer er dårlig kvalitet eller ikke. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dennis87 skrev:

De hadde jo også en dimmer og switch som var brannfarlig for noen år siden som det ble salgsforbud på. Der har de enda ikke trukket tilbake allerede solgte produkter og betalt for å installere nytt, koster jo litt i elektrikerregninger hvis et produkt slutter å fungere etter en kort stund. Eller enda verre tar fyr. Som gjør at man får lite lyst til å handle av den produsenten.

https://www.farligeprodukter.no/produkt/produkt/8613

https://www.farligeprodukter.no/produkt/produkt/8614

 

Tja, DSB mener at det ikke er forskjell på frivillig tiltak og pålegg om tilbakekalling: 

9F3594BB-F295-4EF0-AE35-6558E4B78C6F.thumb.jpeg.b6a3aa0c6f80cc6d60e090742ee79ec6.jpeg

 

Fra nettsiden:

Sitat

Frivillig tiltak fra omsetningsledd

Innebærer at ett av salgsleddene har oppdaget eller blitt gjort oppmerksom på en feil eller mangel ved sitt produkt og på eget initiativ har iverksatt nødvendige tiltak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Versjon 2 av disse produktene har nok fått  korrigert dette.

Liker designet på produktene og det er enkelt å koble det sammen.

 

Men sitter med en følelse av at det er brukt billige komponenter.

HC2 sentralen holder også konstant ca. 38 grader, så ville trodd man ville laget luftespalter i kabinettet for å få ned temperaturen noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Teza skrev:

Kan være meg, men har en følelse av å ikke kunne stole helt på kvaliteten på disse produktene, til tross for en stiv pris.

Man kan vel tenke seg at kvaliteten og levetiden er omtrent som på annen elektronikk, mobiltlf etc.

Altså neppe mer enn noen få år, kanskje 5, i beste fall 10år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker en dimmer lett bør ha 5 års reklamasjonrett siden de er ment til å vare lengre enn 5år. Forventer ihvertfall 10år. En Elko dimmer varer ofte fint 15-20år og er stort sett selve plasthjulet som gir seg først som kan byttes. Men er jo så klart variasjon på hvor mye last/bruk det utsettes for.  De fleste dimmerne i huset her var fra slutten av 90 tallet og tidlig 2000 og fungerte alle helt fint sett bort fra 3 stk som hadde litt sliten dimmehjul som ikke satt helt på lengre. 

 

"mekanisk" slitasje av bryter og dimmehjul er det jo stort sett lite av i et smarthjem :)

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/4/2018 at 21:17, arneolav said:

Man kan vel tenke seg at kvaliteten og levetiden er omtrent som på annen elektronikk, mobiltlf etc.

Altså neppe mer enn noen få år, kanskje 5, i beste fall 10år?

 Utstyr for å ha i et hus burde vare i årtier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse smart dimmerne bare skulle holde 3-5 år blir det fort et stygt regnskap på det man "sparer" på å ha et smarthus.

 

Mistenker at vi kommer til å se flere av disse begynner å slutte fungere lenge før forventet av det man er vant med på vanlige dimmere pga litt tvilsom kvalitet. 

Så kommer produsent til å skylde på installasjon/elektriker og de på produsent. Så sitter man der og må vel bare bla opp. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig. 

Leverte inn en Fibaro veggplugg på onsdag da jeg kun får kommunikasjonsproblemer med denne.

Kontakten må sendes inn for å bli sjekket, så sitter uten styring på den lampen i stua.

Nå får jeg samme problemet på lampe nr. 2 i stua, kun komunikasjonsproblemer mot kontakten.

 

Tror jeg har kjøpt mitt siste Fibaro produkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.