Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Idè: Armlen i kino


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Jeg har en hjemmekino hvor mange antagelig vil si at det har "tatt litt av", dog er det svært mye som gjenstår før alt er helt på plass.

I tillegg er jeg en ivrig hjemmebrygger, og koser meg med 1-2 glass øl når jeg skal se film, og har følgelig begynt med en "kegerator", altså et lite kjøleskap med 2 19-liters fat og etterhvert tappetårn.

 

Idèen om armlen kom for en måneds tid siden da det er i overkant mange fjernkontroller (ikke fått satt opp Harmony Hub helt ferdig enda der), da jeg så behov for både et sted å legge fra seg fjernkontroller og gjerne en drikkeholder.

 

Grunntanken var enkel og grei - bygge noe en kan legge fra seg fjernkontrollene på, få til en drikkeholder, og i tillegg gjerne med strøm så en f.eks kan få ladet telefoner.
Stikkontakter og USB ble kjøpt inn, men så kom jeg frem til at det må da gå an å gjøre noe mer ut av dette :)

Nå har jeg tilfeldigvis noen Fibaro RGBW-kontrollere liggende, LED-strips har jeg masse av i forskjellige varianter, og planen var i første omgang å lyse opp drikkeholderen.
Kjedelig fant jeg ut, og kjøpte så vektceller :) Det må da gå an å justere lysstyrke, evt farge ut ifra hvor mye drikke som er i glassene.
Deretter var det noen som på morro spurte om jeg ikke skulle ha talestyring for tapping av øl... Vel, hvorfor ikke sa jeg, og kjøpte noen NC magnetventiler ?

 

Pr i dag venter jeg på magnetventilene, alt det andre er kommet i hus, og jeg er nesten ferdig med rammeverket på det første armlenet.

 

Sånn bortsett fra at jeg MÅ ha en mekanisk kran på slangene da jeg ikke tør ha inntil 19l trykksatt øl som ved en eller annen feil kan finne på å renne ut i gulvet, er det noen som ser noen problemer med idèen min?

(I tillegg til talestyring av magnetventiler vil jeg naturligvis ha mulighet for å styre med bryter, og events hvor en f.eks pauser filmen og setter på noe belysning i rommet når magnetventilen er åpen.)

 

Galskap? Helt klart, men når jeg har så mye "rundt det" og det koster så lite, er det jo litt morsomt å knytte sammen alt :)

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjwanvik skrev:

Kjedelig fant jeg ut, og kjøpte så vektceller :) Det må da gå an å justere lysstyrke, evt farge ut ifra hvor mye drikke som er i glassene.
Deretter var det noen som på morro spurte om jeg ikke skulle ha talestyring for tapping av øl... Vel, hvorfor ikke sa jeg, og kjøpte noen NC magnetventiler 1f602.png

Du må jo justere innholdet i glassene også ut fra vekten. Dermed er du sikker på at du alltid har nok å drikke. :D

Bare husk å sjekke for om glasset er borte eller ei (vekt = 0) før du fyller på. ;) 

 

Jeg hadde nok gått for peristaltiske pumper istedenfor trykksatt væske og magnetventiler. Det blir mindre søl, og du kan plutselig velge mellom flere drinker, eller blande hvis du vil. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)
Må naturligvis ha en sjekk for om glasset er tilstede eller ikke, men jeg tror nok jeg dropper helautomatisk påfyll.

 

Trykksatt væske (co2) er mer eller mindre et must når det kommer til øl, både for å forhindre infeksjoner og for at ølet ikke skal være flatt.

Pumper er helt sikkert et supert alternativ til annen type drikke, men tror at både øl og brus vil skumme noe fryktelig med det, og når en allerede har co2 for co2'ens del, benytter en også denne for trykk til tapping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.