Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trigge en Zwave inngang fra nivå i kum


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Har en kloakkumm nedgravd i hagen, der en pumpe startes ca 4-5 ganger i døgnet. 

Har flere ganger erfart at den har stoppet, enten pga jordfeil på kursen, pumpen var deffekt etc. 

Har en simpel nivåvarsler som flyter opp og kortslutter en krets. Dette får en alarm til å gå av i en boks på veggen ute. Dette kjører på 9V batteri.

 

Jeg tenkte nå å se om det er mulig å koble f.eks en fibaro binærsensor inn på dette signalet slik at jeg kan få beskjed om jeg ikke er i lytte-radius. Jeg vil allikevel også beholde lydalarmen som failsafe.

 

Er det mulig å få til begge deler? Vil 9V spenningen ødelegge for fibaro sensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er litt på tynn is og har lurt på en lignende løsning selv, på en arduino rottefelle. Har altså ikke sensoren, men her kommer min (begrensede) vurdering:

Så vidt jeg skjønner specsa på Fibaro universal sensor, så skal dette kunne funke. Ser at sensoren trenger minst 9v driftspenning for å fungere, så det er jo på grensa. Det kan hende du må skifte batteri relativt ofte, hvis den er veldig sensitiv på spenning under 9v. Kanskje med et 9v litiumbatteri? Det holder litt høyere spenning og langt mer kapasitet, samt at spenningsfallet ikke kommer så fort som med alkaliske batterier.

 

Hvor mye strøm trekker alarmen? Hvis jeg har forstått dette riktig, så kan du max slippe gjennom 150mA gjennom sensoren, Med 9v tilsvarer det omtrent 1,35W. Det høres litt lite ut for å drive en sirene, men nok til å drive en "pipealarm". Kommer selvfølgelig an på alarmen, og kan måles på oppsettet ditt i dag.

 

Er ikke sikker på om jeg har forstått hvordan sensoren virker, så det kan hende jeg tar feil her...

   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje enda enklere ville være å bruke en billig dørsensor med DRY-mulighet. Disse fra Clas er billige: http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave,-Vision-ZD2102,-magnetkontakt/36-5749

 

Da slipper du å tenke på å bruke 9v-batteriet for å holde liv i sensoren. Er usikker på hvor mye spenning og strøm den DRY-kontakten tåler, men det finner du sikker på nettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet å kunne la 9V alarmen være "parallellkoblet" på en eller annen måte. Men at begge kretsene brukte samme sensor i kummen. Jeg kan dra 230V inn i samme boks til å forsyne en z-wave sensor.

 

Dette er et flottør av plast som har mekanisme innvending som kortslutter kretsen om flottøren er vannrett.

Den henger så horisontalt i en tynn snor inne i kummen, et stykke over normal vannstand. Når nivået stiger så flyter den opp og blir liggende vannrett.

 

Kan fibaro sensoren sende ut signal til pipe-alarmen ved sluttet krets? Uavhengig av homeseer og zwave?

- I såfall kan jeg se bort ifra 9V batteriet. Greia er at dette MÅ virke til enhver tid. Det er PC`en med homeseer og zwave jeg ikke stoler på i denne sammenhengen :)

 

Endret av Gjelsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, Gjelsvik skrev:

Kan fibaro sensoren sende ut signal til pipe-alarmen ved sluttet krets? Uavhengig av homeseer og zwave?

Den er i utgangspunktet laget for å kunne settes inn i et eksisterende alarmsystem, altså "sender den videre" beskjeder den får uten å påvirke signalet nevneverdig. Etter det jeg har forstått.

 

Så jeg trodde du burde kunne bruke den til ditt formål. Sikker er jeg ikke.

Men jeg hadde allikevel prøvd den.

 

Hvilke parametere du må sette for å få det slik du vil kan imidlertid være et spørsmål, men mye står i manualen: http://www.fibaro.com/manuals/en/FGBS-321/FGBS-321-EN-A-v1.00.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Kan fibaro sensoren sende ut signal til pipe-alarmen ved sluttet krets? Uavhengig av homeseer og zwave?


Ja, slik jeg forstår dette kobler du kretsen til INPUT og OUTPUT (som alltid er lukket), så «går sensoren HIGH/ON» når du «væter» kretsen med spenning, altså når flottøren lukker. Jeg tror at sensoren maks tåler 150 mA over INPUT/OUTPUT, så derfor kan det være lurt å måle strømmen når kretsen er lukket og sirenen piper, før du kobler til sensoren. Så slipper du å brenne opp den dyrebare...

(fremdeles litt på famlestadiet, men jeg blir nok evt. korrigert :-) )


Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha føler meg rimelig dum nå.

 

Fikk hjem Fiabro Universal sensor nå..

 

Jeg trodde dette var en zwave dings på lik linje med alle andre switcher jeg har, bare at denne hadde innganger i tilegg. 

Neida, denne har jo ikke 220V input i det hele tatt. Og 9V blir vel kanskje i snaueste laget. Ukjent batteritid også.

 

Så da tipper jeg løsningen blir å kjøpe en ekstra flottør til kummen, og kjøre en eller annen form for magnetsensor med DRY inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Hilmar said:

Du må nok regne med under 50 døgn, selv på et litiumbatteri så det ville blitt tungvindt, ja.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
 

Googlet litt nå. Ser noen har gjort målinger på denne sensoren. Med kun en DS18B20 tempsensor tilkoblet så varer et 9V batteri 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å ha zwave sensor og alt slikt i samme vantette boks som dagens "pipealarm" sitter i (dette er på husveggen). Jeg har trekkerør ut til kummen.

Problemet ved å bruke 230v tilførsel, og ikke batteri, er om jordfeil kutter sikringen til pumpa, så går zwave sensoren ned samtidig, da jeg kun har en kurs der ute.

 

Ser at Fibaro sine magnetsensorer har inntil 2 års batterilevetid, og de kan også bruke en DRY inngang som trigger, så en slik vil jo også kunne gjøre nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan bruke en DS90 på 433MHz f.eks, men dette vil bli vesentlig mer arbeid.

 

For mange år siden laget jeg en krets som kunne ta diverse spenninger, trigge en DS90 og trigge ringeklokka, og koblet den til trykknappen på utsiden av døra. Fordelen med dette var at det brukte lite strøm, men det var en liten jobb å sette det sammen.

 

Se gammel post fra 2008 her:

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=960649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.