Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Garasjeportåpner + z-wave/homeseer


Christian A

Spørsmål

Hei, nybegynner her!

 

Jeg har et oppsett med HomeSeer som kjører på RPi og z-wave som kommunikasjon.

 

Nå skal vi oppgradere garasjeportene, og jeg har fått et tilbud med en garasjemotor som heter "Alutech lg-600 f". Er det noen som har erfaring med denne typen? Jeg finner lite informasjon om den på nett, og vil helst ha noe som kan styres med HomeSeer.

 

Hvilke garasjemotorer er enklest å sette opp til å kommunisere mot mitt system?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Mye mulig du kan kommunisere direkte med portmotoren, det kan nok andre svare på...

 

Men om du ikke finner en direkteløsning så er der alltid mulighet til andre løsninger. Alle (?) portmotorer har mulighet for en ekstern trykknapp og den kan du styre med f.eks. et Qubino rele. Om der ikke finnes utganger for tilbakemelding på dørposisjon er denne fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
51 minutter siden, SveinHa skrev:

 

Men om du ikke finner en direkteløsning så er der alltid mulighet til andre løsninger. Alle (?) portmotorer har mulighet for en ekstern trykknapp og den kan du styre med f.eks. et Qubino rele.

Å bruke en Qubino ZMNHBD1 bryter i en slik installasjon er feil og direkte farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, det er sant, var kanskje ikke helt lurt å bruke akkurat det releet som eksempel, jeg var mer fokusert på funksjon så må jo den som gjør oppkoblingen sørge for det faglige.

 

Edit: Qubino går forresten også på 24V men det er vel gjerne 12V som benyttes i portstyringen.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
37 minutter siden, SveinHa skrev:

Edit: Qubino går forresten også på 24V men det er vel gjerne 12V som benyttes i portstyringen.

Dette er irrelevant i saken. Du kan IKKE bare "blande" sammen (vilkårlig). "strømmer" fra forskjellige strømkilder.

Så lenge "Ingangen for original moment bryter i gar. anlegget" er for oss en "svart box" - best å holde seg på den sikre siden og bruke potensialfri rele kontakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 minutter siden, hkmod25 skrev:

Dette er irrelevant i saken. Du kan IKKE bare "blande" sammen (vilkårlig). "strømmer" fra forskjellige strømkilder.

Det er på ingen måte irrelevant, mine LiftMaster portmotorer har 24V uttak til eksterne enheter og den kan også drive Qubino releet. Men som vanlig, gjør hjemmeleksen før en roter med slike ting eller la de som har greie på det koble sammen sakene.

 

Noen som han hjelpe @Christian A med det han spør om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det spiller vel ingen rolle om at din "LiftMaster portmotorer har 24V uttak" og at den kan drive en Qubino bryter (24V DC).

Det som er viktig her at vi vet ikke hvordan selve INNGANGEN (for original moment bryter tilkobling) er designed...

 

Noen som han hjelpe @Christian A med det han spør om?

Potensialfri rele utgang av passende Z-Wave bryter kobles parall. med eksisterende portåpner knappen i garasje.

(Både Qubino og Fibaro brytere kan programmeres på forhånd for å slå seg AV automatisk etter f. eks. 1 sekund).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, hkmod25 skrev:

Det spiller vel ingen rolle om at din "LiftMaster portmotorer har 24V uttak" og at den kan drive en Qubino bryter (24V DC).

Det som er viktig her at vi vet ikke hvordan selve INNGANGEN (for original moment bryter tilkobling) er designed...

Nå skal ikke jeg kverulere mer over saken men men en ikke komplisere mer enn nødvendig @hkmod25, da kommer en ingen vei. Skulle inngangene i LiftMasteren min kreve en annen spenning enn den LiftMasteren selv leverer til slikt så er der noen ingeniører hos LiftMaster som bør finne seg ny jobb. Jeg har foreslått en løsning, case closed fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.