Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Powermeter - får ikke event til å fungere


psv021

Anbefalte innlegg

Har møtt frustrasjonsveggen her nå. Igjen... Har koblet TV via en Fibaro Powermeter. PowerMeter fungerer tilsynelatende helt flott, og rapporterer blant annet strømforbruk (sanntid). Jeg bruker dette for å trigge en virtuell status som forteller om TV er på eller ikke. Dette skal igjen trigge andre eventer/scenes. Jeg har én event som slår virtuell status PÅ når strømforbruk går over en viss terskel, og en annen som slår virtuell status AV når strømforbruk blir lavere enn en viss terskel. Den første fungerer fint, virtuell status slås PÅ når TV begynner å bruke (mer) strøm. Men AV fungerer ikke, uansett hva jeg gjør - selv om jeg ser at PowerMeter rapporterer lavere strømforbruk. Mistanken er at det har noe med verdiene å gjøre, og at jeg burde operere i rangen -2147483648 til 2147483648, i stedet for faktisk oppgitt verdi (i W). Håper noen ser den logiske bristen som finnes her et sted!

 

Her er eventene:

powermeter_events.JPG

 

Slik ser devicene ut når TV er AV:

powermeter_tv_off.JPG

 

...og når TV er på:

powermeter_tv_on.JPG

 

Det er devicen "Power" jeg bruker i eventen.

 

Slik ser denne devicen ut:

powermeter_device_specs.JPG

 

...det er her jeg mistenker at når jeg bruker [value] W i eventen, blir den egentlig tolket som råverdi.

 

Jeg har forsøkt mange alternative event-oppsett, her er et par eksempler:

powermeter_off_event_alt1.JPG

 

powermeter_off_event_alt2.JPG

 

...uten at noen av de gjorde at AV fungerte.

 

Mistenkte også en periode at de kom i konflikt med hverandre, slik at AV umiddelbart ble kansellert av PÅ. I loggen står det ingenting som tilsier at det skjer, og jeg har forsøkt å deaktivere PÅ uten at det gjorde at AV begynte å fungere. Har også forsøkt å fjerne sjekken på hvilken status den virtuelle devicen har, uten at det hjalp. For meg virker det som om det er selve verdien som ikke trigger eventen.

 

Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...slo på logging av "Power", slik ser det ut når jeg

 

1) Slår av virtuell status fra web interface

2) Slår på TV (merk at virtuell status da endres slik den skal, eventen PÅ fungerer fint)

3) Slår av TV (merk at virtuell status da IKKE endres slik den skal, eventen AV fungerer ikke...)powermeter_log.JPG

 

(En bug i JowiHue sneik seg inn i loggen, selvsagt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Alt som skulle til var altså å poste det på forumet. 3 minutter etterpå var det løst. Problemet var relatert til den virtuelle statusen. Jeg har satt den til 1 = ON og = OFF. Opprinnelig (default) var 0 = OFF og 100 = ON. Det viste seg at når eventen satte den til ON, ble den satt til 100, ikke 1. Den "gamle" verdien hang altså igjen et sted. I eventen var det "On" som var valgt, ikke verdi. Så det var litt mystisk at verdien ble 100...

 

Når jeg valgte "both" på begge verdier i Status-Control spratt alt på plass. Fra før stod de som "status".

powermeter_virtual.JPG

 

Usikker på om dette er en HomeSeer-bug eller ikke, men helt intuitivt var det i alle fall ikke. Eneste måte å oppdage dette på var å se hvilken verdi som var oppgitt under "Advanced" i settings til den virtuelle devicen. I oversikten viste den enten ON eller OFF slik den skal... Skulle tro at den ikke skulle vise noe som helst når den var satt til 100, men det gjorde den altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, psv021 skrev:

Den "gamle" verdien hang altså igjen et sted

Hmm. Det høres merkelig ut, det har jeg aldri sett. Men det kan være at verdien ikke har blitt skrevet til databasen. Mulig det da hadde løst seg med en restart, selv om det i utgangspunktet ikke burde være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert hatt 50 restarter siden jeg laget denne devicen, så det er nok ikke kuren :)

 

Nei, det var litt merkelig. Har ikke sett det tidligere. Rart at rullegardinmenyene i eventen plukker opp strengen (on/off), men likevel setter til feil (gammel) verdi (100 i stedet for 1). Typisk ting som tar litt tid å finne ut av... Alt er jo riktig uansett hvor mange mye man stirrer på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.