Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ELKO FW Update


Fermate

Anbefalte innlegg

Spennende, sendte en mail til Elko og spurte om en kopi av nyeste firmware. Så får vi se hva de svarer.

 

Jeg har oppdatert med filene fra denne tråden og beskrivelsen fra bruksanvisningen. Men det er over 2 år siden nå, så husker ikke detaljene. Mulig du må ha et kort som er 2GB eller mindre, 4GB er SDHC, 32GB< er SDXC. Formatert med FAT32?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk svar, men fikk bare den samme filen som har blitt lastet opp her tidligere. Elko sa følgende:

 

Quote

Det har ikke vært noe oppdatering på mange år og vi har ikke annet enn denne filen.

 

Hvis du har en 0.5 til dimmer så må du gjerne laste den opp. Det nyeste som har blitt posted tidligere er vel 0.0.20 hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, blir litt forvirret av alle filene her, jeg fikk ELKDL001.bin til 316GLEDRF og ELKDF001.bin til endevenderen, men disse skulle ikke oppdatere zigbee.

Ser ut som ELKDL001.bin er den samme som er lastet opp her på forumet med v0.9.36 listet opp i filen

ELKDF001.bin inneholder teksten R0.9.13 så antar det er versjonen

 

Endevender (v.0.0.14 iht zigbee2mqtt):

ELKDF001.bin ser ut til å innstalleres hvis jeg setter inn minnekortet uten batterier og så setter inn batteriene. Ser ingen forskjell i zigbee2mqtt.

 

Lastet ned elkorem.ebl (elko remote?) fra Elko Sverige nederst her: https://www.elko.se/support/programvara/

Den filen gir meg v0.0.14 på endevenderen og produkttype ElkoDimmerRemoteZHA (som jeg allerede hadde fra før)

Testet også elko.ebl fra forumet her på endevender og den ville ikke installere før jeg endret navnet til elkorem.ebl Da fikk jeg v0.0.20 men ElkoDimmerZHA som produkttype og ingenting virket så jeg installerte 0..0.14 igjen

 

Dimmer (v.0.5 iht zigbee2mqtt):

ELKDL001.bin ser ut til å innstalleres hvis jeg setter inn minnekortet uten strøm på dimmeren og så setter inn batteriene. Ser ingen forskjell i zigbee2mqtt.

Prøvde å installere elko.ebl ved å trykke på dimmevrider og trykknapp samtidig men ingenting skjer, kommer ikke grønt blink. Ingen endring i zigbee2mqtt.

 

Dimmeren funker fint, men endevenderen støtter ikke gruppekommandoer, noe jeg gjerne skulle hatt da jeg har en som brukes som endevender mot en 316GLED RF og 2 som brukes som dimmer for en gruppe zigbee-pærer via automasjon i HA

 

Legger ved filene jeg har benyttet. bin-filene fikk jeg fra Elko i september 2020

 

ELKDF001.bin elkorem.ebl ELKDL001.bin elko.ebl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.