Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fjernstyring av dieselgenerator på hytte, anbefalt hardware?


Jensemann

Anbefalte innlegg

Hei! jeg er helt nybegynner innen programmering, og lurer på følgende: 

Jeg har følgende system på en hytte:

 

 

13 KVA dieselgenerator koblet opp mot 1200 AH batteribank 24 volt.

Dette er koblet til en 5KW inverter/120 A likeretter/Lader og 800 watt solceller. 

 

Generatoren har en stoppsolenoid (spenningssettes for å stoppe) 

Jeg ønsker å monitorere temperatur på kjølevann, luft, dieselnivå, generator state(running/not running)  samt kunne starte og stoppe via internett. (4G router) 

 

Hva trenger jeg? 

Vil en Raspberry pie gjøre susen her, og er det gjennomførbart for en nybegynner ? 

Selve det tekniske har jeg kontroll på, det er programmeringen som er nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jensemann skrev:

Hva trenger jeg? 

Tid. Til lesing.

Alt dette er mulig å få til med en NodeMCU eller Raspberry Pi, men det er litt mer enn å bare installere en egnet programvare.

 

22 minutter siden, Jensemann skrev:

Vil en Raspberry pie gjøre susen her, og er det gjennomførbart for en nybegynner ? 

Tja... svaret er ikke entydig ja eller nei. Dette er jo langt fra umulig på noen som helst måte, men det har en viss læringskurve.

 

Jeg har nettopp (som i kun få dager siden) oppdaget Blynk som er en genial tjeneste for f.eks. NodeMCUer i systemer hvor man ikke har en smarthushjerne. Laget i går kveld et system for å kunne sjekke om en garasjeport er åpen eller igjen + pushvarslinger, på oppfordring fra elektrikeren vår. For meg var det veldig enkelt. Men jeg kan bittelitt om NodeMCUer (men er ingen mester i Arduino-koding) og jeg hadde utstyret liggende i en skuff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. kjøp en NodeMCU også. De er billigere og sannsynligvis mer robuste. En Raspberry Pi har et SD-kort med et operativsystem kjørende. Det kan knele, f.eks. ved at minnekortet tar kvelden eller at skriving til minnekortet blir avbrutt og data blir korrupt. En Arduino eller NodeMCU er mer "sikker" med tanke på ting som uforutsette strømbrudd, etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.