Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overgang fra Domoticz til Homeseer


Dreuf

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer å gå over fra Domoticz (raspi) til Homeseer (windows)

 

Ligger linken mellom UZB1 og nodene i UZB1, eller ligger det i Domoticz?

 

Opplever dere Homeseer som 100% stabilt? 

Grunnen til at jeg vil bytte ut Domoticz er at etter en uke eller to så blir den forferdelig treg.. Da må jeg restarte ras-pien, og etter dette er gjort så må jeg logge meg på terminalen og restarte Domoticz for å få det opp igjen å gå.

Merkverdig nok skjer dette så fort jeg forlater huset og min fru er hjemme alene :)

 

Edit: Mitt første innlegg på det nye forumet :)

Endret av Dreuf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken mellom nodene og UZB1 ligger i UZB1. I utgangspunktet er det bare å ta den ut av RPi'en, koble den til Windows (og installere drivere), installere HomeSeer, og gå til Plugins -> Z-wave -> Controller Information, og enable den (HomeSeer-skolen del 3 kommer om ikke så mange strakser).

 

Deretter (igjen på Controller Information) under controlleren UZB1, velger du "Import Node Infor from Controller and Scan Devices".

yeC7d38.png

 

Dette importerer alle nodene dine til HomeSeer. MEN før du avslutter Domoticz, så skriv koblingen mellom node-nummer og navn, for det blir IKKE importert.

 

 

Sitat

Opplever dere Homeseer som 100% stabilt? 

Ja.

 

Sitat

Edit: Mitt første innlegg på det nye forumet :)

Velkommen skal du være! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært så enkelt... :)

 

Noen god ide? (noden er våken)

 

okt-05 15.04.43   Z-Wave Warning The device at node 25 should result in 4 child devices being created, but the node interrogation currently has 0. This may still result in a successful child creation.
okt-05 15.04.43   Z-Wave Error Security class information is NOT present - cannot continue loading node 25
okt-05 15.04.35   Z-Wave Getting SECURITY class information for node 25
okt-05 15.04.35   Z-Wave Warning In case the device was previously added successfully, an attempt will be made to continue the import.
okt-05 15.04.35   Z-Wave Warning If this device was previously added to the network, the device may need to be removed from the network and re-added.
okt-05 15.04.35   Z-Wave Warning The security device may have a timeout when adding to the network, bring the device close to HomeSeer and use the Add Node button to add it (remove it first)
okt-05 15.04.35   Z-Wave Warning Failed to get a SECURITY SCHEME or verify the key from node 25. Device may not be added properly to HomeSeer.
okt-05 15.04.35   Z-Wave Error Z-Wave was unable to negotiate a compatible security scheme with node 25
okt-05 15.04.10   Z-Wave Negotiating or Verifying SECURITY SCHEME for node 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. To ting:

 

1) Secure Inclusion krever at noden og controller er maks 60 cm fra hverandre. :(

og

2) Å importere en secure node (spesielt dørlåser) kan være vanskelig (om ikke umulig). Jeg tror ikke krytperingsnøkkelen ligger i controlleren, den ligger i programvaren. Da jeg flyttet fra HS2 til HS3 var det mulig å flytte nøkkelen også, men vet ikke om det gjelder Domoticz...

 

Det enkleste er vel da å ekskludere den, og importere den på nytt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bevegelsessensorer og slikt, mener jeg at kryptering er litt overkill, dessuten en selvmotsigelse med tanke på WMI sin større og større utbredning.

 

WMI er genialt. Koble opp noden din, og de andre nodene forwarder beskjeder slik at du får lagt noden til nettverket så lenge den har dekning. Før måtte alle noder være i mer eller mindre umiddelbar nærhet til controlleren, slik er det heldigvis ikke lenger.

 

Men så som "Secure Inclusion". Joda. enkelte ting er bra å kryptere, da spesielt dørlåser som er selvsagt, og muligens noden som styrer varmekilden din (men selv der er juryen ute). Men en bevegelsessensor eller dimmer? Det eneste secure inclusion da vil gi deg er (bittelitt) treigere respons og (mye) høyere batteriforbruk.

 

Her får @iblis være kontrollinstans. Han pleier å være flink til å kontrollere meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Dreuf skrev:

Jeg mener jeg har inkludert alle nodene mine som "unsecure" i Domoticz, så skjønner egentlig ikke hvorfor Homeseer ser dem som secure...

Må forske litt... (dette kommer til å bli en laaang tråd ;) ).

Det kan være, hvis det er en "eldre" versjon av Domoticz du har brukt, at Domoticz bare har hoppet bukk over den problemstillingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopier nettverksnøkkelen (NetworkKey) som ligger i OpenZwave sin options.xml fil som blir brukt av Domoticz og lim den inn i HS3 sin z-wave.ini fil (pass på at de er av samme format). Deretter gjør en rescan av nodene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg tok jobben i går kveld med å legge inn alle nodene på nytt. 

Fruen ville se på Nobel og jeg demonterte lamper. Med lovnad om at alt nå skal bli bedre.

 

Jeg har en Wall-c i stuen som har scener Lys 20%-50%-100%-AV.

Hvordan vil man enkelt løse dette i HS? 

 

Jeg ser at UZB1`en min ofte går offline, henger seg etc. Så jeg må inn på Controller managment for å vekke den til liv igjen.

Er det noen firmware som bør oppdateres på den? 

Eller kan det opprinnelige problemet mitt være at den er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.