Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

App-daemon og bevegelse


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Er det noen som bruker App-daemon til å logge bevegelse/tilstedeværelse? Og kanskje har noen eksempler på oppsett? Har forsåvidt litt overfladisk kunnskap om python, men synes systemet kan være litt tungt i appdaemon til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ha en eller annen form for tilstedeværelsessensor, som du må lytte til før du kan gjøre hva rakkern du vil. Er litt krøkkete å komme igang med appdaemon og callbacks, men når det først har blitt sparket igang og du (tror du) skjønner det, er det mulig å lage god logikk for å gjøre akkurat det du vil. Det er mye bedre å sjekke tilstander og forbehold og hvis ditt og datt i programmering enn i automations.yaml, for å si det sånn. Bruker stort automations på rene triggere, men appdaemon når det må litt smartingløsninger og sekvensiering inni i bildet.

 

Hadde vært gøy å prøve Node-Red også, men sist jeg prøvde, fikk jeg ikke snakket med HASS, så ga opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse sensorer, strever litt mer med selve app.daemon, kanskje spesielt de innebygde funksjonene for timere osv, og denne henvisningen til "self" hele tiden, blir litt ør i hodet av prøve å forstå hvilket objekt det peker på til enhver tid, så blir litt sånn at jeg bare skriver "self." foran alt..

 

Hadde en node-red-aktig løsning før, men det blir fort veldig kålete med slik tilstedeværselslogikk. Type "om dekteor A slår ut, eller B slår ut og dør C er igjen, og det huset er satt i besøksmodus og klokka er etter 23, sett på dette lyset". osv. Er ikke alt for mye som skal til før det blir veldig rotete synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

self peker stort sett på globale funksjoner (både egendefinerte og de som kommer fra biblioteksimporten). Jeg bruker ofte funksjonslokale variable uten "self" foran.

 

Timere er greit nok, bruker self.run_in() for å bruke forsinkelse eller for å kalle en annen callback, bruker self.run_daily() for å kjøre daglige gjøremål, og så har du run_hourly() og run_minutely(), evt run_every(), som er litt mer fleksibel enn run hourly eller run minutely.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.