Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fra et Zwave nettverk til et annet. Parameter til default ved eksludering->inkludering?


bio

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter 4 måneder med feilsøking ser det ut som Zwave nettverket mitt endelig har blitt stabilt.

I forbindelse med dette "prosjektet" valgte jeg å sette opp to separate Zwave nettverk med UZB1/RPI/Ser2Net, et for U.etg og et for 1.etg.

Egentlig så vil jeg ikke røre noen ting, da det endelig er stabilt, men jeg har lest at det absolutt ikke er noen fordel med to separate nettverk, hvis man kan unngå dette. Nettverkene kan forstyrre hverandre. 

 

Så jeg ønsker nå å flytte alle noder fra nettverket i 1.etg til nettverket i 0.etg, så jeg kun kjører med en UZB1, som også er koblet til UPS. 

 

- Regner med det ikke finnes noen "flytt alle noder over til annet nettverk, så slipper du å gjøre noe mer - Knapp" ? :)

- Alle nodene må vel eksluderes fra 1.etg nettverket, og inkluderes i 0.etg nettverket? Og alle eventer må "fikses"..

- Jeg har stilt en haug med Parameter på ulike noder for å få nettverket stabilt, vil disse beholdes ved overflytting?

 

Takk for hjelpen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bio skrev:

Egentlig så vil jeg ikke røre noen ting, da det endelig er stabilt, men jeg har lest at det absolutt ikke er noen fordel med to separate nettverk, hvis man kan unngå dette. Nettverkene kan forstyrre hverandre. 

Meh. Nettverkene kan teknisk sett forstyrre hverandre, men de kan la være også. Sannsynligheten er heller liten.

Jeg har både 2 og 3 nettverk kjørende i kjelleren samtidig (for testing på div. hub'er/smarthushjerner) og det er ikke merkbart.

 

 

1 time siden, bio skrev:

- Regner med det ikke finnes noen "flytt alle noder over til annet nettverk, så slipper du å gjøre noe mer - Knapp" ? :)

Haha, gjett! :P 

 

1 time siden, bio skrev:

Alle nodene må vel eksluderes fra 1.etg nettverket, og inkluderes i 0.etg nettverket? Og alle eventer må "fikses"..

Jepp.

 

1 time siden, bio skrev:

- Jeg har stilt en haug med Parameter på ulike noder for å få nettverket stabilt, vil disse beholdes ved overflytting?

Nei. I utgangspunktet er en ekskludering som oftest det samme som "gå tilbake til fabrikkinnstillinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Moskus skrev:

Meh. Nettverkene kan teknisk sett forstyrre hverandre, men de kan la være også. Sannsynligheten er heller liten.

Jeg har både 2 og 3 nettverk kjørende i kjelleren samtidig (for testing på div. hub'er/smarthushjerner) og det er ikke merkbart.

Ok. Tenker det uansett kan være greit å ha et nettverk å forholde meg til. Kan vel kanskje bli problemer når det blir 40+ noder i hvert nettverk hvor flere skal konkurrere i samme event? :)

Skal det gjøres, bør det gjøres nå tenker jeg. Altså, før jeg setter igang med å inkludere alt som fortsatt ligger i skuffen etter x antall gjenoppbygginger. Nå er det vel 15 noder i ene, og 22 i andre.

En annen ting er at RPI med UZB1 i 0 etg er på teknisk rom, koblet til UPS. RPI med UZB1 i 1.etg er nå festet pent og pyntelig bak tven på kjøkkenet, uten mulighet for UPS.

Strømmen gikk her om dagen, og jeg merket det kun i HS3 loggen ved at nettverket i 1.etg datt ut :D

 

23 minutter siden, Moskus skrev:

Nei. I utgangspunktet er en ekskludering som oftest det samme som "gå tilbake til fabrikkinnstillinger".

Bleeh :) Vel, er vel ikke verre enn se på parameterne for en fibaro dimmer 2 og en Heatit Z-Trm2fx termostat som blir urørt i ene nettverket. Alle har lik parameter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, bio skrev:

Kan vel kanskje bli problemer når det blir 40+ noder i hvert nettverk hvor flere skal konkurrere i samme event? :)

Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Om noe burde det gå bedre siden kommunikasjonen og kvitteringer er splittet i to nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.