Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruke verisure push for umiddelbar eventlogg


aleks

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er mulig i HomeSeer, men satte dette opp i Home Assistant i dag.

 

Tanken var å ha en mobil liggende med sim kort som kan brukes til SMS i tilfelle strømbrudd, men tenkte å kjøre notification interception på verisure i tillegg.

 

Kan i hvert fall hente ut info om alarm-events, sos, brann, alarm av / på, dør etc med umiddelbar virkning uten delay eller bruk av API. Fint for å sjekke om SOS-modus blir utløst eller alarmen har gått av.

 

Fine er også nå kan jeg sende SMS direkte fra Home Assistant uten bruk av eksterne API siden det er en service jeg kan automatisere

 

 

Screenshot 2019-05-06 at 02.36.12.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, ZoRaC said:

Hvordan har du satt det opp? Med Tasker?

 

Bruker tasker nå, men en regel; Send alt Verisure sender og send til automatisk event i HA. Dette er for meg en dedikert telefon i tilfelle strømbrudd etc, men det er ikke umulig å få dette til via programmering direkte i API-en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aleks skrev:

 

Bruker tasker nå, men en regel; Send alt Verisure sender og send til automatisk event i HA. Dette er for meg en dedikert telefon i tilfelle strømbrudd etc, men det er ikke umulig å få dette til via programmering direkte i API-en

 

Bare Tasker? Eller bruker du AutoNotify i tillegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ZoRaC said:

 

Bare Tasker? Eller bruker du AutoNotify i tillegg? 

 

Nå har jeg ikke telefonen for hånden, men bruker autonotify for å intercepte apper, så beklager to apper

 

Så altså

 

Autonotify (oppsett er bare intercept) -> tasker -> catch on all events -> send til HA custom event med payload hva enn notifications hadde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Vi kan gjerne få et detaljert oppsett om hvordan det fungerer. 

Hold meg i hånda og mat meg med teskje. :) 

 

Det kan jeg fikse i kveld. Det tar deg 5 minutter å sette opp. Siden du kjører homeSeer regner jeg med du ønsker jeg lager et tilleggsteg for å bruke MQTT isteden for Home Assistant events?

 

Er det også interessert med å kunne sende SMS via MQTT?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg å bruke MQTT mot Tasker på nettbrettet jeg får i morgen! :) har googlet litt, men finner omtrent ingen info om hvordan man setter opp Tasker+MQTT... :( 

 

Så en slik miniguide hadde vært fantastisk! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, ZoRaC said:

Jeg kunne tenkt meg å bruke MQTT mot Tasker på nettbrettet jeg får i morgen! :) har googlet litt, men finner omtrent ingen info om hvordan man setter opp Tasker+MQTT... :( 

 

Så en slik miniguide hadde vært fantastisk! :D 

 

Det ordner jeg i kveld. Jeg startet faktisk med MQTT og hadde det fungerende, men gikk for events isteden da jeg slapp å klusse med MQTT siden jeg har HA uansett. Det jeg har for MQTT er. Mqtt kan ifos gjøres på samme måte, eller kan du splitte opp. Jeg vil anbefale å bare kjøre et topic som heter verisure og sende råmessage som json, så behandle det i klienten - mindre kluss og en task på telefonen.

 

1. Direktesending av notifications

2. Mottakelse av SMS til et eller flere telefonnummer og sende de via telefonen (den støtter nummer med komma mellom dem)

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aleks skrev:

Siden du kjører homeSeer regner jeg med du ønsker jeg lager et tilleggsteg for å bruke MQTT isteden for Home Assistant events?

Hvis man kan gjøre en POST så er det jo kanskje det enkleste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hvis man kan gjøre en POST så er det jo kanskje det enkleste. :) 

 

Da må du fort gjøre mer parsing på mobilen. Med MQTT så kan mcsMQTT ta seg av "prosesseringen".

Og jeg regner med man enklere kan lage "tasks" som sender data via MQTT når man først har satt det opp i Tasker. Jeg vil sende status om batterinivå, lading, bevegelse foran kamera, osv til HS i tillegg. Da tror jeg det er enklere å bare dytte ting ut i MQTT-topics. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt lengre enn hva jeg tenkte, men har skrevet det med teskjeer:

 

 

Jeg kan skrive en guide hvordan du får samme telefon til å sende SMS hvis SOS blir klikket på Verisure, men hvis du skjønner logikken i denne posten er det ikke et problem å få til selv :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.