GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

SpÞrsmÄl

Skrevet

Jeg har virkelig prÞvd Ä lese meg opp, men blir forvirret over flere systemer. 

Vi er en familie med 2 stk ungdommer, alt vi har er Apple produkter. 

Starter snart total renovering av en enebolig. Og vil gjerne kunne styre ting ifra telefon og automatisk. 

Tenker da pÄ utelys, garasje, varme, bevegelses sensorer, dÞrlÄser og ringeklokker. 

Ser for meg at jeg kan gi adgang til huset til besÞkendes telefoner osv. 

Er det et system jeg kan kjÞpe nÄ.. og utvide ved behov etterhvert? 

dvs. om jeg fÄr for Fibaro f.eks. Kan jeg da kjÞpe termostat til varmekablene og dette blir da lett integrert ifra telefonen, samt at man kan stille inn manuelt ogsÄ?

Med andre ord, hva burde jeg gÄ for om jeg vil ha det pÄ telefonen, og at det mulig i ettertid Ä f.eks. legge til bevegelses sensorer i bod osv til lys. 

Kjeller: 

Bad: varmekabel, lys. 

gang: varmekabel, lys

Stue: Lys, varmepumpe

Soverom: Lys, varmepumpe

Vaskerom: Lys, bevegelses sensor, varmekabel, 

1. Etg: 

Gang: ringeklokke, dĂžrklokke, varmekabel, lys,

toalett: varmekabel, Lys

Stue: lys, gulvvarme, persienner, varmepumpe

KjĂžkken: lys, gulvvarme, (sikkert masse etterhvert)

2. Etg:

Bad: Lys, Varmekabel

sov: Lys, varmekabel, varmepumpe, persienner

Uteareale: 

GarasjeÄpner, Utelys, Bevegelses sensor, varmekabel i trapp, gressklipper, automatisk vanning. 

5 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Tror jeg har funnet lÞsning pÄ det hele. Om jeg kjÞper Fibaro Home sÄ kan jeg utvide sÄ lenge det er Z-Wave. 

• 0
Skrevet
49 minutter siden, kbravo skrev:

Tror jeg har funnet lÞsning pÄ det hele. Om jeg kjÞper Fibaro Home sÄ kan jeg utvide sÄ lenge det er Z-Wave. 

SÄ lenge du gÄr for Z-wave (og evt ZigBee), sÄ kan du velge blant mange sentraler og utvide senere. :) 

Athom Homey, SmartThings, HomeSeer, Fibaro HC (den stÞtter ikke ZigBee) er noen av alternativene. 

For lys ville jeg gÄtt for Fibaro dimmer 2 med dobbel lysbryter foran. For varme er det ikke sÄ mye annet enn HeatIt sine termostater. 

• 0
Skrevet
55 minutter siden, kbravo skrev:

Takk.

sÄ trekke vanlige ledninger og ordne dette med brytere og dimmere bygget inn i selve kontakten. 

Jepp. For elektriker blir det Ä legge opp som vanlig, men montere noe ekstra i veggboksene etterpÄ. Kan vurdere Ä gÄ for Big box i stedet for vanlige. 

OgsÄ lurt Ä trekke rÞr til bevegelsessensorer og annet. F.eks til vinduer for enklere montering av motoriserte rullegardiner/persienner/screens senere. 

• 0
Skrevet

Legge opp big box pÄ alle brytarpunkt er ein veldig god idé, og det kostar nesten ingenting ekstra. Det blir fort veldig trangt nÄr du skal inn med f.eks Fibaro dimmer 2 i tillegg til andre ledningar og klemmer som er der frÄ fÞr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.