Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Trongrav

Spørsmål

Hei, 

 

Holder på å bygge nytt hus. Har forsøkt å sette meg inn smarthus og kva som kan passe for oss. Men jo meir eg lese, jo meir usikker vert eg.

 

Elektriker foreslår at eg går for future home sammen med vibaro produkter. Men for meg virker det som eit altfor enkelt system. Men vi har bar to veker på å bestemme oss. 

 

For å ta det eg vil styre med systemet. Vil styre lys, brann, dør musikk, garasjeport og ringeklokke.

 

Vil gjerne kunne stenge igjen vatnet ved lekkasje, verstasjon og overvåkningskamera.

 

Kan det vere greit å begynne med future home, og så bytte det ut når eg Finn ut kva som passer best for oss? Vil gjerne ha noko som er litt meir avansert enn future home. Men usikker på kor avansert eg vil ha det.

 

Tar imot alle tips og råd eg kan få.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
11 timer siden, Trongrav skrev:

Elektriker foreslår at eg går for future home sammen med vibaro produkter. Men for meg virker det som eit altfor enkelt system. Men vi har bar to veker på å bestemme oss. 

Fibaro-produktene er gode, så du bommer ikke så mye der. FutureHome kan bli for enkelt, men siden det er Z-wave så kan du senere kaste det ut hvis du vil. Alternativt kan du gå på noe litt mer avansert som Homey og SmartThings. Eller til og med "all in" med f.eks. Home Assistant, OpenHAB eller HomeSeer (skum gjennom HomeSeer-skolen! ;)).

 

11 timer siden, Trongrav skrev:

For å ta det eg vil styre med systemet. Vil styre lys, brann, dør musikk, garasjeport og ringeklokke.

Vil gjerne kunne stenge igjen vatnet ved lekkasje, verstasjon og overvåkningskamera.

Min hovedkran er utendørs, så jeg har kun lokal styring av vann, men ellers er alt inkludert hos oss. :) 

Lys og varme er primært styrt via Z-wave (og alle dimmere er stort sett Fibaro-dimmere).

Har flere typer brannalarmer som rapporterer til HomeSeer.

Til musikk bruker vi Squeezebox, men Sonos er et godt alternativ.

Garasjeporten styres av en Fibaro Smart Implant.

Ringeklokka er en Doorbird (fantastisk ringeklokke!).

Værstasjon er sydd sammen av diverse enheter (regn, vind, temp, etc) og rapporterer til Weather Display.

Har vel nærmere 20 kameraer nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Trongrav skrev:

Er det andre ting en lys og styring av lys ein bør/må få elektriker til å installere? Er det andre ting ein må ha elektrikerpunkt til? 

 

Av de tingene du listet som ønsker i førstepost; kanskje ringeklokke, brannvarslere og garasjeport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.