BGutterud Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 Hei Jeg har en elektriker som er usikker på belastningen jeg har på nettet i huset, tenkte derfor å logge belastning for alle 3 fasene (amp) i en tid... Planen var å lese data med Home assistant også sende data vidre til google docs for lagring.. Home assistant er oppe å kjører og Tibber integrasjonen fungerer.. Fase belastning synes i integrasjonen og i følge Tibber API heter disse "currentPhase1" "...2" og "...3"... men hvordan får jeg skilt ut disse tre fra resten?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marhil Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 Du må lage en såkalt template sensor for hver av fasene. Tibber-sensoren har en state (effekt, som vises i grafen) og i tillegg mange attributes (bl. a fasene du er ute etter). En template-sensor kan brukes til å lese slike attributter. Se eksempel her:https://www.home-assistant.io/integrations/template/Her ser du hvordan du kan hente ut et attributt og bruke dette som "hovedverdi" (state): value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') }}"Bytt ut sun.sun med navnet på tibber sensoren og bytt elevation med navnet på attributtet du er ute etter (f. eks currentPhase1 ) Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BGutterud Skrevet 28. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2019 Supert.. da er de på plass.. Takker. Da er det bare å få på plass resten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Master Aeon Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Jeg er ny til Home Assistant og måtte prøve og feile før jeg fikk denne til å fungere. For de som er like grønn som meg så legger jeg ut koden min som fungerte til slutt: # Ekstra Tibber-sensorer sensor: - platform: template sensors: tibber_currentphase1: friendly_name: "Strømforbruk Fase 1" unit_of_measurement: 'A' value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption', 'currentL1') }}" unique_id: "sensor_tibber_currentl1" tibber_currentphase3: friendly_name: "Strømforbruk Fase 3" unit_of_measurement: 'A' value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption', 'currentL3') }}" unique_id: "sensor_tibber_currentl3" Dette er en oppdatert liste fra Tibber-utvikler over sensorer man kan benytte (noen attributter har fått endret navn): power powerProduction accumulatedProduction accumulatedConsumption accumulatedCost currency minPower averagePower maxPower voltagePhase1 voltagePhase2 voltagePhase3 currentL1 currentL2 currentL3 lastMeterConsumption lastMeterProduction signalStrength 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.