Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Merkelig oppførsel Z-wave stick


iceball

Anbefalte innlegg

Mulig jeg gjorde noe dumt da jeg valgte Scan Existing Devices under Controller Management., for jeg har plutselig fått masse dobbelt opp av Root Devices. Er det bare å slette de som ikke har noen funksjon under Z-wave fanen eller skal jeg hide de? Det er litt blandet om den nye Root Device virkelig er z-wave root eller det er den gamle.

 

Eksempelvis under (eldre z-wave plug som ikke har Child Devices).

z-wave_error.png

Aeotec Z-stick som styrer morroa.?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går på Z-wave tab'en til begge, hvilken informasjon får du da?

 

Ser ut som om du har pådratt deg en "usynkronitet" (:P) mellom HS databasen og Z-wave databasen, uten at jeg kan fortelle deg hvordan. "Scan Existing Devices" er jo en helt harmløs funksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis du går på Z-wave tab'en til begge, hvilken informasjon får du da?

 

Ser ut som om du har pådratt deg en "usynkronitet" (:P) mellom HS databasen og Z-wave databasen, uten at jeg kan fortelle deg hvordan. "Scan Existing Devices" er jo en helt harmløs funksjon...

 

 

På enhetene jeg viste i første post så har jeg informasjon om noden i øverst i z-wave taben til begge to, men det er kun den gamle hvor jeg har functions og settings (enheten støtter ikke assosiasjon).

 

Fra gamle ID-lock root device:

z-wave_error3.png

 

På dørene mine (ID-lock) så er den gamle root devicen som ikke er fungerende lenger, mens den nye har "overtatt" kontrollen. Men den havner utenfor gruppe-sorteringen, så det var litt kjipt for jeg likte oversikten det gir.

z-wave_error2.png

 

Antar jeg i worst case kan slette den root devicen uten z-wave controll, slette child devicene hvis root devicen ligger utenfor gruppe-sorteringen og få generert nye child devices innen samme gruppen?

Har ikke så mange Z-wave enheter overført til HS enda og foreløpig begrenset med eventer, så jobben er håndterbar.

 

Takk for rask respons! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, iceball skrev:

Antar jeg i worst case kan slette den root devicen uten z-wave controll, slette child devicene hvis root devicen ligger utenfor gruppe-sorteringen og få generert nye child devices innen samme gruppen?

Jeg vet faktisk ikke hva som er best. Du har fått til noe jeg ikke har sett før. En "Rescan device" på Z-wave tab'en skal opprette de child-devices som mangler for root.

 

Men når du har to roots? Som begge fungerer?

 

En mulighet, hvis du tar jobben, er å fjerne devicene, og så importere fra controlleren på nytt. Merk at du kan ta backup av database-filen, eller bare opprette en ny når du gjør slikt. "Z-wave.db" filen forenkler visst koblingen mellom controlleren og HomeSeer-databasen, men denne genereres bare på nytt hvis den slettes (så den er ikke kritisk). Databasehåndtering er under Setup -> General, nesten øverst. :) 

 

Og er du veldig i tvil, kan du bare zip'e hele HomeSeer-mappen, så har du backup av alt. Så lenge du da ikke endrer noe på controlleren, så går det fint. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Men når du har to roots? Som begge fungerer?

Begge gir nodeinfo, men kun den ene som lar meg sette settings, functions (rescan, test connectiviti osv.) og assosiasjon.

 

Takk for info, skal se hva jeg gjør. Skal passe på å ta backups i hvert fall =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.