Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock automasjon funker ikke lenger etter oppgradering - hvordan fikser jeg det?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en enkel og grei automasjon på ID lock, utløst av MQTT:

- alias: Døra - lås
  action:
  - data: {}
    service: lock.lock
  condition: []
  id: '1524476567232'
  trigger:
  - platform: mqtt
    topic: EG/Lock.Door

Men etter en oppdatering funker den ikke lenger. :( Så jeg prøver å få inn service_data, fordi det må være enten entity eller location, eller hva det nå heter. Jeg prøver med dette, men får bare feil:

- alias: Døra - lås
  action:
    service_data:
      entity_id: all
    service: lock.lock
  condition: []
  id: '1524476567232'
  trigger:
  - platform: mqtt
    topic: EG/Lock.Door
Quote

Invalid config for [automation]: [service_data] is an invalid option for [automation]. Check: automation->action->0->service_data. (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 16). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/automation/ Invalid config for [automation]: [data_template] is an invalid option for [automation]. Check: automation->action->0->data_template. (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 16). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/automation/

 

Jeg tipper det har med innrykk eller noe sånt å gjøre, det virker som om innrykk er roten til absolutt alt ondt i YAML. Jeg hater virkelig det språket, skulle ønske de brukte Python eller LUA, som andre folk! ? Kan noen hjelpe meg litt her? Eller heller gjøre slutt på lidelsene mine? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmelding igjen, men en annen feil når jeg kjører "Sjekk konfigurasjonen".

 

Quote

Invalid config for [automation]: expected dict for dictionary value @ data['action'][0]['data']. Got None. (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 16). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/automation/

 

Jeg har også prøvd å endre det, så det går direkte på låsen:

- alias: Døra - lås
  action:
    data:
      entity_id: lock.id_lock_150
    service: lock.lock
  condition: []
  id: '1524476567232'
  trigger:
  - platform: mqtt
    topic: EG/Lock.Door

Det gir samme resultat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det. Dette virker:

- alias: Døra - lås
  action:
    data:
      entity_id: lock.id_lock_150
    service: lock.lock
  condition: []
  id: '1524476567232'
  trigger:
  - platform: mqtt
    topic: EG/Lock.Door

Men det virker ikke å låse opp igjen med en tjeneste i Hass! Det funker bare fra GUI. Jeg har lagt inn spørsmål på forumet deres. Det funker verken på den versjonen jeg har i huset (0.102.2) eller den jeg har på hytta (0.103.4). Så noe har forandret seg snest i 102.2. Jeg håper det kan fikses fort, det har oppstått noe som gjør at jeg trenger dette fort som bare f...!

 

Fikk svaret: Det er endret fra .open til .unlock på låsen av en eller annen merkelig grunn!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.