Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Houseguard Origo røykvarsler


aeklo

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Gaute skrev:

 

Fungerer disse fortsatt fint? Anbefaler du dem? De utløser alarm til HS?

 

Anbefaler du eventuelt noen andre 433Mhz røykvarselere @Moskus? Eller er det bedre med Popp sine med z-wave?

 

Fikk bare konstantert at min oppgraderte RFXtrx433E mottok signal fra varslerne, og det lot til å fungere som det skulle.

Returnerte varslerne da jeg har tilsvarende løsning med Merten røykvarslere og relemodul. Kunne tenkt meg individuell rapportering ved deteksjon, slik som Z-wave-varslerne har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.1.2017 klokken 16.37, aeklo skrev:

 

Fikk bare konstantert at min oppgraderte RFXtrx433E mottok signal fra varslerne, og det lot til å fungere som det skulle.

Returnerte varslerne da jeg har tilsvarende løsning med Merten røykvarslere og relemodul. Kunne tenkt meg individuell rapportering ved deteksjon, slik som Z-wave-varslerne har.

Skjønner.

 

Noen tips om hvordan disse fungerer og hvordan de skal inn i HomeSeer?

Prøver å kople de sammen og tror jeg har fått til det, men virker ikke helt som at jeg får til å trigge test-alarm på dem. Det står at man skal holde test-knappen inne i 5 sekunder, og da skal den pipe i 10 sekunder, men den piper jo kun de 3 pipene, pause, 3 pip, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

 

Noen tips om hvordan disse fungerer og hvordan de skal inn i HomeSeer?

Prøver å kople de sammen og tror jeg har fått til det, men virker ikke helt som at jeg får til å trigge test-alarm på dem. Det står at man skal holde test-knappen inne i 5 sekunder, og da skal den pipe i 10 sekunder, men den piper jo kun de 3 pipene, pause, 3 pip, osv...

Ser det står i manualen at du må holde knappen inne i mer enn 5 sek, og helt til alle varslerne piper.

Du må slå på Lighting 4-protokollen i RFXtrx433E.

Så går du til Security Sensors i RFXCOM plugin. Der velger du "Clear sensor heard list". Deretter trykker du på en av varslerne til det piper tre ganger.

En refresh på websida da, så skal det dukke opp en ny enhet i "select a sensor to add"-lista. Husker ikke hva den heter. Tror den dukket opp som en remote.

8a0d6e8330bd5574873d0b9f96070415.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aeklo skrev:

Ser det står i manualen at du må holde knappen inne i mer enn 5 sek, og helt til alle varslerne piper.

Du må slå på Lighting 4-protokollen i RFXtrx433E.

Så går du til Security Sensors i RFXCOM plugin. Der velger du "Clear sensor heard list". Deretter trykker du på en av varslerne til det piper tre ganger.

En refresh på websida da, så skal det dukke opp en ny enhet i "select a sensor to add"-lista. Husker ikke hva den heter. Tror den dukket opp som en remote.

8a0d6e8330bd5574873d0b9f96070415.jpg

Takk for svar.

Tror jeg skjønner Alarm-status på selve detektorene nå, hoved-detektoren får også den andre til å pipe.

 

Verre er det å se noe i Homeseer. Lagt til Lighting4 og sjekker Security sensors...men finner lite. Oppdaterte RFXtrx433E også.

Ser ikke at RFXtrx433E blinker heller når jeg aktiverer detektoren, den pleier vel å blinke når den får et signal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tror jeg skjønner Alarm-status på selve detektorene nå, hoved-detektoren får også den andre til å pipe.

 

Verre er det å se noe i Homeseer. Lagt til Lighting4 og sjekker Security sensors...men finner lite. Oppdaterte RFXtrx433E også.

Ser ikke at RFXtrx433E blinker heller når jeg aktiverer detektoren, den pleier vel å blinke når den får et signal...

Du må kjøre Ext2-versjon av firmware, v1009 eller nyere: Ext2 v1012

Da bør varsleren dukke opp som "KR10/21/SH624/MCT234/HP564/KD101/SA30 Remote" i Security Sensors.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, aeklo skrev:

Du må kjøre Ext2-versjon av firmware, v1009 eller nyere: Ext2 v1012

Da bør varsleren dukke opp som "KR10/21/SH624/MCT234/HP564/KD101/SA30 Remote" i Security Sensors.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ahh...og jeg som oppdaterte til ny firmware i går, men Ext (ikke Ext2).

Da prøver jeg det! Takk ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte helt supert med Ext2 firmware! Takk @aeklo ?

 

Ett spørsmål om noen vet...

Devicen har mange status-verdier (17 stk) liggende inne. Når jeg tester med å holde inne knappen på detektoren så går den til statusen som er markert "Panic".

Tror dere den vil gå til den også ved en brann? Eller en annen, f.eks. "Alarm"?

Sender disse flere signaler? Eller kun det samme uansett hva det er?

 

Når en skal sette opp et event som skal kjøre ved utløst alarm...er det da best å bruke hvis IKKE "None" (verdi 0)..? Slik at dersom noe endrer seg så gir den alarm...

Eller er det bedre å bruke en av de andre som "Panic", "Alarm", osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen som vet om det er mulig å koble til enn ekstern Z-wave sender til disse som trigges hvis alarmen går? F.eks Fibaro sin universal sensor? Jeg vet at det ikke er offisielt mulig, men har noen prøvd å åpne en å se om det er noe man kan koble seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Litt sent i denne tråden, men produktet er fremdeles relevant...

 

Hvis noen er interessert har jeg laget en trådløs MQTT gateway for Housegard Origo røkvarslerne.

Denne kan pushe notifikasjoner som ditt foretrukne hjemmeautomatiseringssystem enkelt kan plukke opp og sende videre til mobil, eller trigge andre aksjoner som blinking med lys etc etter smak og behag.

 

Se https://github.com/fredilarsen/OrigoSmokeDetector

 

Med en ESP8266 (jeg bruker den kompakte Wemos D1 mini) og en SRX882 RF receiver er det kjapt å lage en liten og svært billig enhet som plukker opp alarmer og sender en notifikasjon til en MQTT broker inneholdende ID-nummeret (1-255) for den detektoren som har utløst.

Du trenger Arduino-programvaren for å programmere enheten.

 

Disse røkvarslerne har vært gode og uten falske alarmer, så jeg kjøpte inn flere og laget gatewayen for å integrere dem i Home Assistant og få notifikasjoner på familiens mobiler. Et for meg langt mer tiltrekkende alternativ enn å kjøpe 10 nye og dyrere varslere, som kanskje ikke har et åpent grensesnitt men er avhengig av produsenten sin skyløsning.

Endret av metabaron
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Etter lang tids problem med falske alarmar på KD101 (dei var også blitt 10 år, så på tide å skifte) vart det denne gong Housegard Origo, 13 stk.

Har fått inn alle i HomeSeer som individuelle devicer, slik at ein kan få pushvarsel med melding om kva for røykvarslar som gir alarm. Som med KD101 har vi events som skrur av kaffitraktar, skotørkar, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin m.m. ved alarm - det kan potensielt avverge ein brann i "oppstartsfasen".

Ser bra ut så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.