Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Houseguard Origo røykvarsler


aeklo

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, aeklo skrev:

Noen som vet om Fibaro sine røykdetektorer kan assosieres slik at alle varsler ved røyk, uavhengig av om HS3 er oppe?

Har ikke full kontroll på mulighetene ved assosiasjoner/grupper :)

 

Nei, det kan de ikke da de ikke støtter beaming og må vekkes for å kommunisere med hverandre. 

 

Men du kan assosiere en Fibaro røykvarsler med andre enheter som f.eks en av/på bryter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips om å aktivere Lighting4-protokollen, og da dukket det opp noen enheter :)

Statusen fungerte litt nå og da, og så dukket det opp nye enheter. Antar at varslerne bytter ID regelmessig.

Vil ikke anbefale disse varslerne til HS3. Clas får mine i retur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Det høres merkelig ut, hvordan skal man da koble sammen flere? Hvis naboens brannalarm går, så vil du jo ikke at dine skal utløses...

 

De kan vel utveksle ID?

Ved paring utveksler så jeg at LED'en på begge to blinket en del (som når Z-wave sender info-frame).

Til slutt satt jeg med 7 ulike ID'er fra to varslere, og status sluttet å oppdatere seg. Mulig protokollen ikke har full støtte i rfxcom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Ja, det regner jeg med. men den utvekslingen er jo ikke brukenes til noe hvis de likevel bytter ID hele tiden... :( 

 

Her er vel svaret på tilsynelatende ID-hopp fra Bert:

"The protocol has 26 bits while Lighting4 is only 24 bits. It is therefore not possible to use lighting4.

I’m sorry but it is not possible to have this available on the RFXtrx433 due to memory limits."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Håvardgj skrev:

har selv 4 røykdetektorer fra popp, og der var det plug and play. går en, går alle. uten ekstra programmering.

 

Jepp, spørs om ikke det blir Popp ja.

Mulig jeg er sær, men synes ikke designet er noe særlig, og den bygger 6cm i høyde i følge manualen.

Alle bilder jeg har sett er tatt "fra beste vinkel" - du gidder ikke ta et bilde av varsleren montert i taket? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aeklo skrev:

 

Jepp, spørs om ikke det blir Popp ja.

Mulig jeg er sær, men synes ikke designet er noe særlig, og den bygger 6cm i høyde i følge manualen.

Alle bilder jeg har sett er tatt "fra beste vinkel" - du gidder ikke ta et bilde av varsleren montert i taket? :-)

Kan gjøre det når jeg kommer hjem i kveld :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat mail fra Bert (RFXCom) om at RFXtrx433E, altså med E, støtter >24-bit datapakker.

Da skal altså røykvarsleren fra HomeGard teoretisk kunne fungere.

Jeg sender min RFXtrx433 for oppgradering, så er det mulig jeg gjør et forsøk med Origo-varslerne igjen :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg testet Origo-varslerne mot min oppgraderte RFXtrx433E.
Varslerne komme opp som én gruppe som trigges uavhengig av hvilken varsler som utløser.
Dessverre får jeg ikke opp hver enkelt enhet slik jeg hadde håpet.
Men man får altså status inn i HS3. Det er da noe :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, aeklo skrev:

Varslerne komme opp som én gruppe som trigges uavhengig av hvilken varsler som utløser.

Grunnen er at det er slik de opererer. Når de kobles sammen, får de samme ID, og lytter etter beskjeden på den IDen. Det er denne IDen som legges inn i HomeSeer. Ergo får man kun "alle eller ingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 9.12.2016 klokken 12.12, aeklo skrev:

Da har jeg testet Origo-varslerne mot min oppgraderte RFXtrx433E.
Varslerne komme opp som én gruppe som trigges uavhengig av hvilken varsler som utløser.
Dessverre får jeg ikke opp hver enkelt enhet slik jeg hadde håpet.
Men man får altså status inn i HS3. Det er da noe :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Fungerer disse fortsatt fint? Anbefaler du dem? De utløser alarm til HS?

 

Anbefaler du eventuelt noen andre 433Mhz røykvarselere @Moskus? Eller er det bedre med Popp sine med z-wave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gaute skrev:

Fungerer disse fortsatt fint? Anbefaler du dem? De utløser alarm til HS?

De har ikke ikke fungert til nå. Og de sender signal til HS, ja.

 

11 timer siden, Gaute skrev:

Anbefaler du eventuelt noen andre 433Mhz røykvarselere @Moskus?

Jeg har ikke prøvd noen andre.

 

11 timer siden, Gaute skrev:

Eller er det bedre med Popp sine med z-wave?

De er ikke dårligere, i det minste. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.