Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant smart strømstyring med AMS leser og NordPool


sbarmen

Anbefalte innlegg

Hei, det må være flere enn meg som tenker på dette. Jeg bruker HA til mitt hjemmeautomasjon og har fått inn AMS avlesing fra strømmåleren og jeg har NordPool satt opp slik at jeg får data inn. 

 

1745240481_Screenshot2020-03-2411_41_12.thumb.png.05d46be4fe4c3b31730d6d45e853442d.png

 

1193386816_Screenshot2020-03-2411_42_09.thumb.png.c66f943a5f10bd0d1d7ddd430a68ecb7.png

 

Hva nå? Jeg sitter å tenker på Node-Red, Grafana osv osv uten at jeg helt klarer å komme videre. Tanker jeg har tenkt:

 

  • Smarte termostater for gulvvarme bad/toalett
    • Disse kan med fordel slå seg av f.eks. klokken 6:00 da prisen vanligvis øker en del. Så kan den være på fra ca 12-13 frem til 14 osv... litt sånn etter kurven. 
  • Varmtvannsbereder
    • Denne kan også med fordel varmes etter lignende mønster. Ekstra sikring med en temperaturmåler på tanken som startet oppvarming om temperaturen faller under 65 grader. 
    • Jeg har to 32A DIN rele til dette formålet
  • Utebad
    • Denne også samme som VVB men den kan falle mer i temp så sensor ikke nødvendig. Trekker 25A så DIN rele er perfekt. 
    • Vannsensor for temp overvåkning kan være fint for å sikre temp +15-20grader i tilfelle sikringen går e.l. 
  • Varmepumpe
    • Slå seg av på natt og så fyre opp f.eks. klokken 0500 på full spiker frem til 0600 og så roe ned litt for å ha levelig temp om morgenen. 
  • Lading av elbilene
    • Jeg har to elbiler. Disse kunne jeg sikkert også styrt med "start lading" og "stop lading" beskjed direkte i Tesla/Nissan appene/integrasjon. Det er vel slik Tibber gjør det? 

 

 

Så her er det mange muligheter, men jeg sliter litt med hvordan jeg skulle satt dette i system. Kan være man like gjerne skulle bare gått for en Tibber løsning? Men jeg har jo egentlig alle data for å sette dette opp selv. Er det et oppdrag for Node-Red kanskje? Effekten kunne man målt i en daglig graf med strøm pris per time og forbruk per time per dag. En strek per dag i en måned f.eks? Da kunne man slått av / på automasjon og sett om effekten gir noe. Kanskje hatt konfigurerbar toleranse og overstyring når det blir for varmt

 

Er dette for vanskelig prosjekt? Burde man bare krype til korset og bestille Tibber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat NÅ (og frem til august spås det) er det jo veldig enkelt. Det er minimalt med endring i løpet av døgnet, så det betyr ikke så mye. Bare minimer det som bruker strøm, så sparer du penger.

 

Men ellers er det jo hvordan man bruker timesprisene dette handler om. Jeg har forenklet dette noe i TibberSeer der man kan bruke timeprisen nå sammenlignet med snittet, snitt + standardavvik, om timeprisen nå er høyere enn X. høyeste time, etc. Det forenkler det meste av det du spørr etter, da det da bare handler om å finne fornuftige triggernivåer. :) 

 

Triggere/conditions i TibberSeer:

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, stigvi said:


Har jeg gått glipp av noe? Jeg er Tibber kunde selv og de gjør ikke annet enn å selge meg strøm. 

https://tibber.com/no/smart-styring

 

37 minutes ago, Moskus said:

Triggere/conditions i TibberSeer:

 

image.png

 

Dette er jo veldig smart. :) Det at det er flat pris nå frem til August er jo bare en fordel. Da kan vi få testet med litt lavere risiko ...:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sbarmen skrev:


OK, dette er lest, forkastet og glemt. Sannsynligvis fordi jeg synes det er tåpelig å overlate slikt til andre og fordi det er enda mer tåpelig å måtte bytte ut ovner og termostater til en liten formue. Da snakker vi ikke om en innsparing som går i min favør med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sbarmen skrev:

Bruker ikke smart-styringen til Tibber selv, for de vil (foreløpig) ikke eksponere noe av det i APIet sitt... :( 

Men jeg håper det kommer. :) 

 

 

17 minutter siden, sbarmen skrev:

Dette er jo veldig smart. :) Det at det er flat pris nå frem til August er jo bare en fordel. Da kan vi få testet med litt lavere risiko ...:P 

Takker. Det gjør det lettere å få frem scenarier som passer til et bruksmønster. :)

 

20 minutter siden, sbarmen skrev:

@Moskus skulle gjerne hatt din plugin til Home Assistant. Dette er akkurat rundt det jeg kunne tenkt meg :D Men uten Tibber, bare med Nordpool og AMS direkte. 

... og jeg skulle gjerne gitt deg det hvis det var enkelt å konvertere en .NET plugin til HomeSeer til Python og HomeAssistant, men det er det egentlig ikke. ;)

 

Men i utgangspunktet er det jo ikke vanskelig. Det er kun enkle formler og veldig enkel statistikk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt det i andre innlegg her at jeg bruker Home Assistant sin bayesiske sensor til å styre varme. Min plan på dette er å sette opp hva av varme som kan stå på samtidig og motsatt. Deretter definerer jeg f.eks at varme i gulv er "lite ønskelig" når VVB står på. Det gjøres med å bruke VVB sin "switch" i Home Assistant som en inngang på gulvvarme sin bayesiske sensor og der jeg setter en lav sannsynlighet. Tilsvarende gjør jeg med panelovner også sånn at jeg unngår at mye står på samtidig.

Etterhvert blir nok dette finpusset og en vakker dag er det kanskje mulighet for at jeg har AI som styrer det hele. I alle fall noe som er lagd selv og ikke overlatt til andre.

PS. Foreløpig har ikke Klepp Energi innført variabel pris for meg så jeg styrer varme ut i fra behov og nå-verdi av strømprisen Tibber har. Når Klepp Energi innfører effekttariff eller variabel pris gjennom døgnet så er jeg ganske klar. Men først må jeg vite hva som kommer.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner @stigvi :) Det finnes mange leverandører som gir timespris på strøm nå så det er muligheter for å få det allerede nå. Og i sameiet der vi lader bilene er det "effekttariff" som koster det hvite ut av øyet. Der må vi finne på noe lurt for jeg har betalt så mye strøm der at jeg vurderer å ta med Tesalen min og flytte. 

 

Men denne type automasjon tenker jeg egentlig sikkert kunne like gjerne vært bygget i type Node-Red e.l. og så bare trigget brytere i HA. Er ikke sikkert at HA er den ultimate plattformen for denne type automasjon i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sbarmen skrev:

Men denne type automasjon tenker jeg egentlig sikkert kunne like gjerne vært bygget i type Node-Red e.l. og så bare trigget brytere i HA. Er ikke sikkert at HA er den ultimate plattformen for denne type automasjon i utgangspunktet. 

Blir ikke det i utgangspunktet det samme, da? Bare forskjellig interface?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje, men litt enklere å programmere for oss som ikke kan å programmere i Node-Red enn i Home Assistant. Samt er det for meg lettere å skjønne logikk i Node-Red enn i automasjonsreglene i HA. Og så har den knallbra integrasjon til HA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Home Assistant har en jo Appdaemon også, men det blir "hard core" programmering. Men skal en lage noe som er hakket mer komplekst enn hva automatiseringen i Home Assistant klarer så er Appdaemon glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2020 den 16.14, sbarmen skrev:

Ja kanskje, men litt enklere å programmere for oss som ikke kan å programmere i Node-Red enn i Home Assistant. Samt er det for meg lettere å skjønne logikk i Node-Red enn i automasjonsreglene i HA. Og så har den knallbra integrasjon til HA. 


Det virker som du har funnet svaret selv, det kommer litt an på hva en foretrekker. Jeg hadde nok endt opp med automasjoner i ha, men jeg syntes yaml er helt ok.

 

Jeg holder på noe strøm styring selv, men det dette handler om å holde seg under en effekt grense. (Lagd som en custom component)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2020 den 13.47, stigvi skrev:

Jeg har nevnt det i andre innlegg her at jeg bruker Home Assistant sin bayesiske sensor til å styre varme. Min plan på dette er å sette opp hva av varme som kan stå på samtidig og motsatt. Deretter definerer jeg f.eks at varme i gulv er "lite ønskelig" når VVB står på. Det gjøres med å bruke VVB sin "switch" i Home Assistant som en inngang på gulvvarme sin bayesiske sensor og der jeg setter en lav sannsynlighet. Tilsvarende gjør jeg med panelovner også sånn at jeg unngår at mye står på samtidig.

Etterhvert blir nok dette finpusset og en vakker dag er det kanskje mulighet for at jeg har AI som styrer det hele. I alle fall noe som er lagd selv og ikke overlatt til andre.

PS. Foreløpig har ikke Klepp Energi innført variabel pris for meg så jeg styrer varme ut i fra behov og nå-verdi av strømprisen Tibber har. Når Klepp Energi innfører effekttariff eller variabel pris gjennom døgnet så er jeg ganske klar. Men først må jeg vite hva som kommer.


Kult! Har du lagd noe wrote up om prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.