Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til oppsett av Smart Implant


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Har hatt rørlegger og elektriker på besøk da jeg har fått montert en viftekonvektor.

Viftekonvektoren har en utgang som skal gi signal til en aktuator om åpning og stenging.

Denne har vi droppet siden jeg skal styre aktuatoren i teknisk rom på hele kursen.

 

Derfor er utgangen på viftekonvektor koblet til et relè, som igjen er koblet til en Smart Implant.

Der har jeg programmert inngang 1 som knapp(Monostable):
image.png.464060513fd2cfca8a605e9c16054268.png

 

Siden jeg ønsker at Smart Implant skal gi aktivt signal så lenge viftekonvektoren gir signal ut på aktuator utgangen.

Problemet er at ingenting skjer i HS når viftekonvektoren (i teorien) gir åpnesignal.

Slik ser det ut i HS3:
image.thumb.png.755f7d1b8c400baead9d4904629ccedd.png

 

Denne Smart Implant har tidligere vært brukt som en garasjeportåpner, men har jo nå endret parameter 20 til 2.

Har også tatt en rescan, men fortsatt ikke noe endring.

 

Er det noen som har brukt inngangene på Smart Implant som har noen forslag?
Er det Central Scene som skal gå til ON når den får signal?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Byelektrikeren said:

Hos meg er det switch 5 & 6 jeg bruker som innganger.

 

822125549_Skjermbilde2020-04-02kl_17_34_52.thumb.png.22f47780773dc6f01d8b0a4e995be3d8.png

 

Hmm.. jeg har ikke switch 5, bare switch 6.

Kanskje jeg skal prøve å koble relè på inngang 2 og se om jeg får noe tilbakemelding på den.

Prøvde meg på en rescan

 

 
Apr-02 17:59:10   Z-Wave 13 out of 14 Child devices of node 108 were created successfully.
Apr-02 17:59:06   Z-Wave Getting association information for Ute Garasje Garasjeport bryter (Root)
Apr-02 17:59:04   Z-Wave Assigning return route from node 1 to Ute Garasje Garasjeport bryter (Root)
Apr-02 17:58:58   Z-Wave Z-NETv2: Adding association for Z-Wave device Ute Garasje Garasjeport bryter (Root) (Node 108, Group 3, Endpoint 3) to HomeSeer
Apr-02 17:58:58   Z-Wave Z-NETv2: Adding association for Z-Wave device Ute Garasje Garasjeport bryter (Root) (Node 108, Group 2, Endpoint 2) to HomeSeer
Apr-02 17:58:58   Z-Wave Z-NETv2: Adding association for Z-Wave device Ute Garasje Garasjeport bryter (Root) (Node 108, Group 1, Endpoint 1) to HomeSeer
Apr-02 17:58:58   Z-Wave All associations for node 108 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1, 2, 3.
Apr-02 17:58:58   Z-Wave Node 108 Association Group 3 can have 5 associations, and currently has 1
Apr-02 17:58:58   Z-Wave Node 108 Association Group 2 can have 5 associations, and currently has 1
Apr-02 17:58:58   Z-Wave Node 108 Association Group 1 can have 1 associations, and currently has 1
Apr-02 17:58:57   Z-Wave Getting association information for node 108
Apr-02 17:58:56   Z-Wave System Supports Events: System Hardware Failure OEM Failure Code(3)
Apr-02 17:58:56   Z-Wave Node 108 Supports 1 Notification Types: System
Apr-02 17:58:56   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of NOTIFICATION_V6, Endpoint 7
Apr-02 17:58:56   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of SENSOR_MULTILEVEL_V8, Endpoint 7
Apr-02 17:58:56   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of APPLICATION_STATUS, Endpoint 6
Apr-02 17:58:56   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of SWITCH_BINARY, Endpoint 6
Apr-02 17:58:56   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of APPLICATION_STATUS, Endpoint 5
Apr-02 17:58:56   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of SWITCH_BINARY, Endpoint 5
Apr-02 17:58:56   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of APPLICATION_STATUS, Endpoint 4
Apr-02 17:58:55   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of SENSOR_MULTILEVEL_V8, Endpoint 4
Apr-02 17:58:55   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of APPLICATION_STATUS, Endpoint 3
Apr-02 17:58:55   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of SENSOR_MULTILEVEL_V8, Endpoint 3
Apr-02 17:58:55   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of APPLICATION_STATUS, Endpoint 2
Apr-02 17:58:55   Z-Wave Home_Security Supports Events: Intrusion Unknown Location(2)
Apr-02 17:58:55   Z-Wave Node 108 Supports 1 Notification Types: Home_Security
Apr-02 17:58:54   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of NOTIFICATION_V6, Endpoint 2
Apr-02 17:58:54   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of APPLICATION_STATUS, Endpoint 1
Apr-02 17:58:54   Z-Wave Home_Security Supports Events: Intrusion Unknown Location(2)
Apr-02 17:58:54   Z-Wave Node 108 Supports 1 Notification Types: Home_Security
Apr-02 17:58:54   Z-Wave Processing Information for Node 108 Multi-CHANNEL Command Class of NOTIFICATION_V6, Endpoint 1
Apr-02 17:58:52   Z-Wave Node 108 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Apr-02 17:58:52   Z-Wave Node 108 is Z-Wave version: Lib: 6.02 App: 5.0
Apr-02 17:58:51   Z-Wave Node: 108 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, SWITCH_BINARY, ASSOCIATION, MULTI_INSTANCE_ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, TRANSPORT_SERVICE, VERSION, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, CENTRAL_SCENE_V2, SENSOR_MULTILEVEL_V8, MULTI_CHANNEL_V3, CONFIGURATION, CRC_16_ENCAP, NOTIFICATION_V6, PROTECTION, FIRMWARE_UPDATE_MD, SUPERVISION, APPLICATION_STATUS
Apr-02 17:58:51   Z-Wave Syncing Z-Wave nodes with device list...
Apr-02 17:58:51   Z-Wave Found 76 Z-Wave nodes
Apr-02 17:58:51   Z-Wave Getting Z-Wave node list for network F5DA3BB6...

 

13 out of 14 Child devices of node 108 were created successfully.
 

Kanskje det er switch 5 som ikke blir opprettet.

 

 

13 out of 14 Child devices of node 108 were created successfully.
 

Kanskje det er switch 5 som ikke blir opprettet.

 

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Byelektrikeren said:

Jeg tror din switch 5 er døpt om til Garasjeport bryter (395)

 

INT 1 = 5 og INT 2 = 6

 

Hmm.. kan hende.

Det er den jeg brukte for å styre porten. 
Trodde det kanskje var utgangen, siden den styrte porten, men kan jo være noe i det du sier.

Da er jeg like langt, for smart implant reagerer ikke på relèet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Byelektrikeren skrev:

Prøv å sette 20 & 21 til 3

 

Da skjedde det noe.

Når viftekonvektor slår seg på (og sansynlig vis sender signal til aktuator), så oppdaterer switch 5 seg. Så den får et signal.

Slår jeg av, så skjer det ingenting, men neste gang jeg slår på, så endrer den seg.

Så det virker som at den gjør det den skal. Fungerer som om en Bistable switch er tilkoblet.

Prøver jeg på nytt med Parameter 20 verdi 2, monostable, så skjer det ingenting i det hele tatt.

 

Kan dette ha noe med relèet som er montert?

Stolte blindt på elektrikeren jeg. Finnes det forskjellige typer relè som virker forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, JohnMartin said:

Finnes det forskjellige typer relè som virker forskjellig?

Det finnes relé som er NC og NO samt vekselkontakt.

NO = Normalt åpen uten spenning

NC = Normalt lukket uten spenning

Vekselkontakt veksler mellom åpen og lukket og da har du ett punkt som er felles.

Normalt lukket og normalt åpne kontakter har som regel egne kontakt sett.

Send gjerne en skisse av hva du prøver å få til, så skal jeg se på den.

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Du mangler sikkert temperatur-devicen, men det er avhengig i hvilken Z-wave plugin du har.

 

Ja, den har jeg ikke.

 

1 time siden, Byelektrikeren skrev:

Det finnes relé som er NC og NO samt vekselkontakt.

NO = Normalt åpen uten spenning

NC = Normalt lukket uten spenning

Vekselkontakt veksler mellom åpen og lukket og da har du ett punkt som er felles.

Normalt lukket og normalt åpne kontakter har som regel egne kontakt sett.

Send gjerne en skisse av hva du prøver å få til, så skal jeg se på den.

 

/Helge

 

Hva trenger du å vite med en slik skisse? ?
Noe slikt?
image.thumb.png.01560b7e3f7c9577c7bc76db355ff7ee.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det vanlig at slike relè er veeldig varme?
Den har vært aktiv en stund nå, og når jeg nå var nede å sjekket info, så kjente jeg den var veldig varmt.

image.thumb.png.74a674561164db52a62d317b23c54c44.png

 

Merket område er såpass varm at jeg klarte ikke å holde fingrene der i mer enn 5 sekunder før det ble for vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket område er såpass varm at jeg klarte ikke å holde fingrene der i mer enn 5 sekunder før det ble for vondt.


Er dette et potensialfritt rele, er det jo ingen belastning og jeg tenker at spolen ikke bør bli så varm. Sjekk om releet virker slik det skal og sjekk spolespenningen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med elektriker og han stakk innom idag for å sjekke. Var kanskje litt varmere enn vanlig, men han hadde med ny og byttet når han først var her.

 

Fikk samtidig målt litt, og alt fungerer som det skal fra viftekonvektor og til Relè.

Relè er Normally Open, så når viftekonvektor sender signal, så stenger relè og kobler sammen jord+IN1 på Smart Implant.

Så hvorfor jeg ikke klarer å få rett avlesning i HS3 når jeg programmerer den som en monostable switch på IN1, det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, JohnMartin said:

Så hvorfor jeg ikke klarer å få rett avlesning i HS3 når jeg programmerer den som en monostable switch på IN1, det skjønner jeg ikke.

Det kan jo klar være noe galt med Smart Implantet, men har du prøvd både INT1 og INT2  (Normally open: change parameter 20 to 1)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett.

 

Når jeg endret parameter 20 til 1, så fungerer det som ønsket! :D

Har bare testet og tullet med verdi 2 og 3, siden jeg har trodd relè fungerer som switch, men var Binary sensor som var tingen her altså!

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.