Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Robotgressklipper - hjemme automasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har en liten hage og er i ferd med å kjøpe en robotgressklipper som kan kommunisere med HomeSeer.

Hagen er så liten at den ikke hadde trengt robotgressklipper, men det kan være greit å ha allikevel....

 

Er det noen som har forslag til klipper, basert på at jeg ønsker å implementere denne i hjemme automasjonen?

 

/Helge

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Moskus said:

OK, men jeg vet ikke om den integreres med Robonect? Eller om det finnes plugin til Gardena sitt system?

Takk, men det ser ut som om den kan benyttes.

 

Das Robonect® Hx wird inkl. City-Adapter geliefert. Dieser ist für folgende Modelle geeignet:

 

  • Gardena: SILENO City 250, SILENO City 500, Smart SILENO City 250, Smart SILENO City 500

  • Gardena: SILENO Life 750, SILENO Life 1000
  • Husqvarna: Automower 305 - Modell 2020
  • McCulloch: Rob S400, Rob S600
  • ...und alle weiteren City/Life Modelle

 

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke dumt, grei påminnelse nå når våren nærmer seg.
Har selv en Smart SILENO City 500 som venter på å bli satt i drift.

Har egentlig gått litt bort ifra å koble den opp mot HS. Siden den bare skal gå gå og styre alt for seg selv uansett.

Kan vel også klippe i regnet, så ikke vits i å stoppe den når det regner.

 

Så om jeg skal bruke 1 766kr + mva og fortollingsgebyr til DHL, så er jeg litt gira på å høre hvordan dere styrer klipperen via HS3.

Er det noe scenario jeg ikke har sett for meg, som gjør det verdt pengene? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, JohnMartin skrev:

Har egentlig gått litt bort ifra å koble den opp mot HS.

... unnskyld, hva? Jeg ser hva du har skrevet, men jeg forstår ikke hva det betyr. :P

 

OK, men spøk til side. Kjøring i regn er kun teoretisk. Det kan gå helt fint, men det trenger ikke det. Det er veldig OK å se status fra HomeSeer direkte, synes faktisk det er veldig praktisk. :)

Og du kan jo integrere via IFTTT. https://ifttt.com/gardena_smart_system

De har jo til og med en API: https://developer.1689.cloud/apis/GARDENA+smart+system+API#/readme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

... unnskyld, hva? Jeg ser hva du har skrevet, men jeg forstår ikke hva det betyr. :P

 

OK, men spøk til side. Kjøring i regn er kun teoretisk. Det kan gå helt fint, men det trenger ikke det. Det er veldig OK å se status fra HomeSeer direkte, synes faktisk det er veldig praktisk. :)

Og du kan jo integrere via IFTTT. https://ifttt.com/gardena_smart_system

De har jo til og med en API: https://developer.1689.cloud/apis/GARDENA+smart+system+API#/readme

 

Da blir det med en gang mer jobb å få det til skikkelig.

Sliter med å få IFTTT stabilt slik det er idag(kan jo være Siemens som er problemet her), men veldig greit å slippe skyen.

 

Robonect plugin er ren plankekjøring å få til? ;)

Kjenner jeg meg rett, så blir det vel kjøpt for å slippe å plages.
Så blir det fort robonect. 

Bare ikke si noe til kjerringa! ?

Tror ikke hun ser nytten av å bruke 2000kr på å få klipperen inn i smarthuset ?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Merk at Robonect krever at du faktisk åpner klipperen... ikke sikkert du vil åpne den flett nye, en del arbeid det også. Og sjekk for all del kompabiliteten! 

Utførlig instruksjonsvideo her, ja en del arbeid men har du fått HomeSeer opp og stå, er vel dette bare barnemat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fullt klar over at man må åpne for å montere. 

Det skal nok gå bra. :)

Er jo ikke helt ny. Ble jo kjøpt i fjor. Vell og merke etter at sesongen var over, men men.

 

Kortet som ble bestilt skal fungere med Smart klipperene, og Gardena sin egen app vil fortsatt fungere parallelt. 

 

Det som fikk meg til å handle var muligheten å kunne resette alarmer via Robonect. Så hvis den blir stående i en skråning eller får en lift alarm pga et hull. Så har man mulighet til å resette og starte den på nytt. På gardena så får man bare beskjed, og så må man på klipperen å taste kode for å fikse det(har jeg lest).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, JohnMartin skrev:

Så hvis den blir stående i en skråning eller får en lift alarm pga et hull. Så har man mulighet til å resette og starte den på nytt.

Dette har jeg brukt kortet til. Vi hadde en skråning bak huset som egentlig var litt for bratt. Med Robonect resatte HomeSeer status og startet på nytt. Fungerte i 9 av 10 tilfeller. :)

 

Men nå har har vi nærmest ny hage etter husoppussingen. Skråningen er borte og plenen er betydelig jevnere enn før. Har faktisk ikke hatt noen problemer de 3 dagene klipperen har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.