Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisert styring av to varmepumper


Mathias

Anbefalte innlegg

Etter reletivt lang tid med testing og tilpasninger har jeg nå kommet frem til en måte å styre temperaturer i to av etasjene i huset vårt helt automatisk som faktisk fungerer godt i praksis. Har kjørt det i to uker og når varmen endelig kom så fikk jeg se om teori fungerte i praksis. Tenkte jeg kunne dele med dere hva jeg har gjort :) 

 

Jeg har to varmepumper i huset. En på kjøkkenet som varmer hele hovedetasjen og loftet og en på loftet som kun brukes til kjøling.

 

Greit å påpeke en forutsetning her i huset og det er at loftetasjen aldri trenger oppvarming fra varmepumpen som er montert der, her er det kun kjøling som gjelder, og det er kun på sommeren. Og hovedetasjen svært skjelden trenger kjøling da vi får kaldluft fra loftet ned til stua når den slår inn. Det er jo også mulig å overstyre manuelt hvis man får behov, men det er ikke ofte det skjer.

 

En annen forutsetning som jeg vet etter å ha bodd her en stund er at hvis temperaturen stiger på loftet så synker den ikke av seg selv før langt utpå natta. Temperaturer opp mot 30 grader på soverommene ved leggetid var ikke unormalt på sommeren før varmepumpa ble installert. Og det var umulig å få ned temperaturen.

 

Et problem jeg var nødt til å løse var at når temperaturen begynner å stige på loftet er det viktig at nedkjøling/vedlikehold starter tidlig nok.

 

Oppsett:

- input_boolean for å kunne aktiver/deaktiver automatikken

- input_number for å sette min/maks-verdier pr rom

- template-sensor som omdefinerer input_number min/maks til en lesbar verdi (under/innenfor/over) pr rom ved å måle aktuell temperatur mot min/maks-verdiene

- template-sensor som setter overordnet verdi (under/innenfor/over) for aktuell varmepumpe ut ifra verdien pr rom i en en prioritert rekkefølge.

 

Basert på overordnet template-sensor trigger jeg atomasjonene for aktuelt område. I tillegg bruker jeg noen forutsetninger som må oppfylles for at automasjonene skal trigges, som blant annet at hvis kjøling er aktivert på loftet så skal ikke varmepumpa på kjøkkenet starte oppvarming.

 

Oppsettet tar sikte på å oppfylle tre oppgaver: WAF, komfort og forhåpentlig litt redusert strømforbruk (de to første henger tett sammen og det siste ser ut til å faktisk oppfylles i tillegg).

 

Setter innstillinger i egne cards og det eneste jeg i praksis justerer er min/maks-verdiene pr. rom

 

image.thumb.png.b20ee1e06d36eef4825d4bf74b4d79a8.png

 

Dette oppsettet fungerer iallefall fint hos oss :) Jeg har prøvd mange måter å få det til på, men det er først dette oppsettet som både fungerer etter hensikt og samtidig er oversiktlig og enkelt nok til at jeg har kontroll og kan justere fortløpende uten å måtte inn i konfigurasjon :)

 

Kom gjerne med innspill, påpekninger, kritikk eller slakt :) 

 

Edit: Glemte å nevne at skrivefeilen på bildet er rettet... :) 

Endret av Mathias
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mathias skrev:

Edit: Glemte å nevne at skrivefeilen på bildet er rettet...

Hvilken av de?

Tipper det er "varempumpe" og skal jeg pirke så burde du vært mer konsekvent på max og maks ?

PS. Det så veldig bra ut og tilfredstillelsen med å lage noe som faktisk virker er ganske god.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, stigvi said:

Hvilken av de?

Tipper det er "varempumpe"

Korrekt!

 

3 hours ago, stigvi said:

skal jeg pirke så burde du vært mer konsekvent på max og maks ?

Veldig enig! Sånn kan man ikke ha det ?

 

Allerede rettet i HA, men gadd ikke laste opp nytt bilde ?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.