Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave relémodul på 16A kurs


Kristian

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Driver og planlegger litt før jeg får inn elektriker for å legge om en del fra Nexa til Z-wave. For det meste skal det installeres Fibaro dimmere, men må finne et godt alternativ for et par punkter på 16A kurs

 

- Badet. Her er stikkontakt over vask og lys fra samme bryter i dag. Ønsker å montere et mikromodul relé bak bryter her, men iom at stikkontakt er på samme ledning fra bryteren, og kursen er 16A bør reléet tåle 16A. Fins det? Regner med to-polt problematikk skal løses med Simon dobbel to-polt bryter

- Egentlig samme spørsmål, men på kjøkkenet har jeg en modulbasert benkebelysning. Det består av en del lys og stikkontakter. Har et Nexa-relé her i dag, som jeg vil erstatte med et Z-wave relé som kan stå på 16A kurs/stikkontakt.

 

I tillegg vil jeg få lagt opp et punkt til lampe over spisebord. Iom at taket er betong, tror jeg det blir å fiske et rør opp fra lysbryter til en multiboks (jukseboks) oppe under taket på veggen. Og så ha stikkontakt eller DCL i denne. Er det plass til en mikromodul bak en stikkontakt i en enkel multiboks? (aner vel svaret på denne men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har heller ikke klart å finne noen. Har som nevnt en Nexa på benkebelysningen på kjøkkenet i dag men hadde vært kjekt å bytte med Z-wave.

Får diskutere litt med elektrikeren. Alternativet på kjøkkenet blir vel å fjerne stikkontakt fra den modulbaserte benkebelysningen og installere en fast.

På badet kan det være en mulighet å trekke nye ledere til stikkontakt slik at relé kun går på lys.

 

Sjekket forøvrig Simon-bryteren jeg nevnte. Den utgår da den ikke passer i Elko-ramme. Lysbryteren står i dobbeltramme med termostat så da blir det litt krøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo litt til at man bruker faktisk 16A på en gang, det er jo faktisk en del kjøkkenmaskiner på likt. 12A fungerer nok sannsynligvis greit. Alternativt kan man dele opp i flere "kurser" (dvs bruke flere mikromoduler, f.eks. en på 2 stikk, etc). Koster jo litt ekstra, men ingen formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.