Jump to content

Saldo og transaksjoner fra Sbanken

Recommended Posts

Her er en automasjon som gir varsel på mobilen når penger kommer inn på konto (hvis du har Home Assistant-appen installert).

- id: '1599151133857'
  alias: 'Varsel når penger kommer inn på konto'
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: sensor.konto_1212121212
    platform: state
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ trigger.to_state.state > trigger.from_state.state }}'
  action:
  - data_template:
      message: '{{ states("sensor.konto_12121212")|int }} kr er ny saldo.'
      title: '{{ trigger.to_state.state|int - trigger.from_state.state|int }} kr inn på konto.'
    service: notify.mobile_app_sm_g970f
  mode: single

• Like 1

Får ikke dette til å virke, loggen sier bla a.

oauthlib.oauth2.rfc6749.errors.InvalidClientError: (invalid_client)

Kunne noen forklart en novice hva 'customer_id' er? Er det kontonummeret?

Hva er client_id? Er det den lange Applikasjonsnøkkel man får generert automatisk når man oppretter applikasjonen?

Skal noen av disse (inkl secret/passord man oppretter) oppgis med anførsselstegn?

Ok, takk for svar.

Fant vel ut etter hvert at Customer_id var fødselsnummeret, ja. Feil i loggen etter det var at det ikke var nok rettigheter til å kjøre hente ut listen over kontonumre.

API sidene til SBanken hang flere ganger i går og jeg endte opp med flere applikasjoner, så tror feilen nå ligger i (Beta) APIet. Siden sletting ikke er implementert ennå, har jeg bedt via mail om å få slettet alle. Så får jeg prøve å opprette (én) applikasjon pånytt.

Notert at anførselstegn ikke trengs.

File "/config/custom_components/sbanken/sensor.py", line 187, in get_accounts 
  raise RuntimeError("{} {}".format(response["errorType"], response["errorMessage"])) 
RuntimeError: Input Merchant is not authorized to request the customerId which was requested

Fikk slettet alt vha support og lagt inn én ny applikasjon. Generert opp passord og parametrert opp sensor. No sigar.

Feilmeldingen høres ut som du prøver å hente kontoer til noen som ikke er deg selv. Har du skrevet samme fødselsnummer som du logger inn i Sbanken med?

Har du forresten huket av tilganger nederst på Sbanken? Jeg har huket av disse to:

Grants access to perform read operations on the Accounts service.

Grants access to perform read operations on the Transactions service.

Ja, angitt mine egne 11. Applikasjonen ble opprettet etter innlogging med BankID på telefon (kodekortet er tydeligvis gått ut på dato, nytt ble bestilt automatisk). Trodde ikke innloggingsmetode skulle ha no å si, men kanskje må jeg logge inn med personnummer før jeg opprettet applikasjonen? I tilfelle er det vel bare å vente en ukes tid på nytt kort og prøve igjen.

Har prøvd med de 2 nederste og med alle avhuket. Samme melding.

EDIT: Da fungerer det endelig. Måtte sette personnummer i klammer.

Edited by olealm
Oppdatering

Right. Kanskje fordi du har det rett i configuration.yaml, mens jeg gikk veien via secrets.yaml? Ikke vet jeg. Har ikke helt skjønt når anførselstegn trengs og når det ikke trengs i HA.