Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Manuell overstyring av persienner


Tom

Anbefalte innlegg

Hei, dette er sikkert ett banalt spørsmål, men jeg prøver å sette opp litt automatikk for persienner. Foreløpig har jeg følgende automatikk:

1. Går ned hvis klokken er 11:30 og lys > 500 lux

2. Går opp kl 19:00

3. Går ned hvis lys blir mere enn >500 lux og klokken er mere en 11:30 og mindre enn 17:00

4. Går opp hvis lux < 400 

 

Dette fungerer greit, men problemet er dette med at dersom jeg justerer manuelt med persienne bryter så går det noen sekunder også justeres de tilbake igjen... :(

 

Noen som har forslag til hvordan dette kan løses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tom skrev:

Noen som har forslag til hvordan dette kan løses?

Enten som @stigvi sier; lag en virtuell device som du kan skru av automatikken med, eller bruke presets som han viser.

 

eller

 

Sjekk om persiennene dine har en innstilling som du kan sjekke mot. Eksempel. Våre utendørs zipscreens styres med Somfy RTS. De kan være "Open" og "Closed", men i tillegg "Stop". I Eventet sjekkes det da om screens er "oppe", ellers er det ikke vits i å sende dem ned. Men det innebærer også hvis de har statusen "stopped", så er ikke det det samme som "oppe" og dermed stopper automatikken. Denne sjekken gjøres ikke på kvelden (tydeligvis kl. 19:00 hos deg), for da skal de opp uansett status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tom skrev:

Men problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal detektere at noen trykker på knappen for manuell justering. Jeg har Fibaro Roller Shutter...?

Hvilken versjon? De nyeste har støtte for scenes (men må nok aktiveres med en parameter):

image.png

 

For å detektere alt må du da sende 1+2+4+8 = 15 som parameter 40.

 

Det kan du bruke til å merke om noen faktisk trykket på bryteren eller ei. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Hvilken versjon? De nyeste har støtte for scenes (men må nok aktiveres med en parameter):

image.png

 

For å detektere alt må du da sende 1+2+4+8 = 15 som parameter 40.

 

Det kan du bruke til å merke om noen faktisk trykket på bryteren eller ei. :) 

 

Ok, flott, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.