Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

CHIP/Zigbee alliance


GLa

Anbefalte innlegg

Hei. Er ny her på forumet, og planlegger å begynne så smått å automatisere huset. Så nå Googles det til øyet blir stort og vått🤓. Det jeg lurer på akkurat nå (i tillegg til hvilke(t) system og hub...), kommer noen standarder til å forsvinne, og dermed være dumt å satse på? Jeg kom over denne nettsiden https://www.connectedhomeip.com/, som tyder på at "de store" vil samles i en felles standard. Men her er f. eks ikke zwave nevnt..., men de fleste andre. Og det nevnes at bakover kompatibilitet vil være viktig.  Andre her som vet mer om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de store vil samles til en felles standard kan kanskje skje, men jeg hadde ikke turt å holde pusten mens jeg ventet på det. Jeg ser for meg at her skal det mye til før man begynner å trekke i samme retning.

 

Jeg hadde startet i det små.

Hva kan du og hva er du villig til å lære deg? Eller vil du heller kaste penger på problemene og ofre fleksibilitet? Det er også viktige punkter å tenke igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, GLa skrev:

Men her er f. eks ikke zwave nevnt..., men de fleste andre

Z-wave er der, men de heter ikke "Z-wave". Det er Silicon Labs. :) 

 

Dessuten vet vi enda fint lite hva dette prosjektet faktisk kan oppnå i praksis. Ikke regn med at Z-wave eller Zigbee-utstyret ditt blir foreldet over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.  Ja, jeg begynner smått. Er teknisk interessert, men ønsker ikke å bruke mye tid på å kode/finne koder på nett. Men ønsker også å holde det billig. Derfor er Smartthings mest aktuelt nå. Men min tanke er at i et smarthus er det gjerne sensorene som skal vare lengst, og så må man heller regne med å oppgradere hub'en innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.