Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

deConz og ELKO endevender


bjornia

Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har tidligere prøvd å inkludere ELKO sin endevender i deConz og etter hvert i Home Assistant. Jeg har klart å legge den til i deConz via VNC og se den der. Har prøvd å binde den opp mot en ELKO dimmer uten at jeg egentlig har kommet noe videre så jeg har lagt det litt på is i mellomtiden. Nå er det i en av de siste versjonene kommet mer støtte for endevenderen så jeg ga det et nytt forsøk. Jeg kom på en måte litt videre for nå dukket den opp i Home Assistant, men uten entiteter. Er det noen som har noe mer erfaring og fått til noe fornuftig med denne? Jeg ville tro at den i hvert fall ville dukke opp som en switch i HA. Eller er det slik at den kun kan bindes til en annen enhet i VNC, slik det gjøres i ELKO sitt eget oppsett? Jeg skjønner at endevenderen ikke kan leve sitt eget liv som en egen enhet på samme måte som en dimmer ikke har noen funksjon uten at den er koblet til et lys for eksempel. Men at den i det minste kunne dukke opp som en switch/light hadde gjort den nyttig til noe.

 

Slik ser det ut i HA nå:

image.thumb.png.6e01ecfd7843103fb8a5a691e196bb31.png

 

I Postman dukker den opp som en sensor sammen med ELKO termostater jeg også har. Da ser det slik ut:

 

"6": {
        "config": {
            "group""7",
            "on"true,
            "reachable"true
        },
        "ep"1,
        "etag""a01ee14dd3b9ef9cd27b8172ab6fb252",
        "lastseen""2020-11-27T06:46Z",
        "manufacturername""ELKO",
        "mode"1,
        "modelid""ElkoDimmerRemoteZHA",
        "name""ElkoDimmerRemoteZHA 6",
        "state": {
            "buttonevent"null,
            "lastupdated""none"
        },
        "swversion""0.0.14",
        "type""ZHASwitch",
        "uniqueid""00:0d:xxxx"
    }
Lenke til kommentar
Del på andre sider

deconz_event var ikke noe alternativ i listen til høyre, men prøvde en manuell lytting på 'deconz_event'. Ser ingen events selv om jeg f.eks slår av og på et annet lys som er koblet opp til deconz så jeg gjør sikkert noe feil ved å gjøre det på den måten.

Å legge til en automasjon går heller ikke, da det står at det ikke finnes automasjoner tilgjengelig for denne enheten.

 

Jeg må nok prøve meg litt mer fram med bindingene i VNC-oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.