Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Må trykke to ganger for å skru av lys


TropiskNektar

Anbefalte innlegg

 

Jeg lurer på om noen har noe løsning på dette problemet. Er ikke så mye et problem, kanskje heller mer et irritasjonsmoment.

 

Min kone og jeg har hvert vårt lys på nattbordet. Vi begge har en liten z-wave dongle som styrer vårt eget, og den andres lys.

Hvis jeg skrur på mitt lys med min knapp, så må min kone trykke to ganger for å skru av lyset med sin knapp.

 

Det samme gjelder for eksempel i stua, hvis noe automatikk skrur på lysene, eller vi gjør det via web-grensesnittet, så må man trykke to ganger på den fysiske knappen i stua for å skru av.

I stua kan det nesten klassifiseres som et problem, fordi lysene ligger inne i bryteren som en gruppe (Det er 6 lys). Ofte trykker vi da én gang - venter litt, så trykker igjen. Da starter lysene å skru seg av, men ofte blir et par av dem værende på. Da kan vi enten gjenta samme prosess, skru på (bortsett fra at da skrur lysene seg på siden noen av dem faktisk er slått av), også av igjen. Eventuelt skru av de siste lysene via webgrensesnittet.

 

 

En mulig løsning jeg kan komme på for stua er å legge opp enda en knapp-bryter som heller gjør det samme med events. Jeg har bedre erfaring med å skru av mange lys på den måten, men da blir det enda en knapp å tenke på.

Å styre lysene via gruppe i knappen er et must, fordi jeg har opplevd flere ganger at det er noe med HomeSeer, enten feil i OS, dongle eller serverhardware som gjør at HS ikke fungerer, og da må fortsatt de fysiske bryterne fungere. 

Det løser uansett ikke problemet med at man må trykke flere ganger for å skru av (Eller på) lys som er skrudd på via andre måter enn den bryteren man prøver å bruke.

Endret av TropiskNektar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi trenger mer detaljer her. Hvilken dimmer? Hvilken "liten Z-wave-dongle"?

 

Det skal ikke være behov for å trykke to ganger. I de tilfellene vi har sett har det ofte vært at selve bryteren vært koblet feil, f.eks. at pulsfjæren er satt på feil side.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Det skal ikke være behov for å trykke to ganger. I de tilfellene vi har sett har det ofte vært at selve bryteren vært koblet feil, f.eks. at pulsfjæren er satt på feil side.


Jeg opplever det samme. Fibaro Dimmer 2 hvor S2 er assosiert med en annen Fibaro Dimmer 2. Hvis lys nr 2 slås på via event så må jeg trykke 2 ganger på S2 på dimmer nr 1 for å slå av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg opplever det samme. Fibaro Dimmer 2 hvor S2 er assosiert med en annen Fibaro Dimmer 2. Hvis lys nr 2 slås på via event så må jeg trykke 2 ganger på S2 på dimmer nr 1 for å slå av. 

Har du sjekket bryteren...? 🤣

 

Alright, det er rett før jeg assosierer Dimmer 2 med en annen bare for å se det selv. Har aldri sett det, og bruker en del assosiasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er relevant.

På soverommet:

Bryter: NanoMote Quad ZWA003C (2 stk)

Lys: Nexa Z-Wave mini plug-in av/på AN-180

 

Stua:

Bryter: Sunricher ZV2400TAC-SL-B (Direkte koblet til ett lys)

Lys:
2xNexa Z-Wave mini plug-in av/på AN-180

1xDimmer2

3xFibaro FGS-211

 

Jeg opplever det samme på alle 3 bryterne, altså at man må trykke flere ganger for å skru av. Det er som om bryterne har en intern lagring som forteller status på lyset uavhengig av om lyset står på eller ikke. Så hvis lyset allerede står på, så må man trykke en gang for å "skru det på" internt i brytere, deretter en gang til for å sende shutdown kommandoen.

 

Problemet med at ikke alle lysene skrur seg på eller av i stua samtidig er også helt vilkårlig. Noen ganger er det Dimmer 2 som ikke skrur seg av, andre ganger er det stikkontaktene. Men det blir jo et annet problem igjen.

Endret av TropiskNektar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TropiskNektar skrev:

Det er som om bryterne har en intern lagring som forteller status på lyset uavhengig av om lyset står på eller ikke.

Det er mulig det er meg som bruker direkte assosiasjon litt for lite, men jeg ser at det blir krøll når en Dimmer 2 knapp S2 er assosisert til våre to nattbordslys, og et står på og det andre gjør ikke. Da må det trykkes to ganger for å få dem i sync.

 

Men 1-til-1 assosiasjon har jeg ikke opplevd det samme.

 

Men har noen av disse enhetene eller gruppene (3 og 4 i tilfellet for Dimmer 2) assosiasjoner til HomeSeer samtidig som andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

58 minutter siden, Moskus skrev:

Det er mulig det er meg som bruker direkte assosiasjon litt for lite, men jeg ser at det blir krøll når en Dimmer 2 knapp S2 er assosisert til våre to nattbordslys, og et står på og det andre gjør ikke. Da må det trykkes to ganger for å få dem i sync.

 

Men 1-til-1 assosiasjon har jeg ikke opplevd det samme.

 

Men har noen av disse enhetene eller gruppene (3 og 4 i tilfellet for Dimmer 2) assosiasjoner til HomeSeer samtidig som andre?

I mitt tilfelle er det snakk om 1-til-1 assosiasjon.

Nano controlleren er satt opp slik:

Controller 1:

Gruppe 2 - Lys A

Gruppe 3 - Lys B

 

Controller 2:

Gruppe 2 - Lys B

Gruppe 3 - Lys A. 

 

Så hvis Controller 1 skrur på lys A, så må man trykke to ganger på Controller 2 for å skru dem av igjen.

 

Jeg tror ikke det er noe direkte feil noe sted, jeg ser samme greia uavhengig av controller eller device jeg prøver å styre. Det er nok bare slik Z-wave fungerer.

Jeg tipper off og on kommandoene ikke er like og som er årsaken til dette her. På controllere som har en dedikert off og on knapp, så gjelder ikke dette problemet. Det er kun på controllere som har én knapp for både på og av. 

Det er ikke veldig problematisk, men jeg prøver alltid å gjøre dette litt mer brukervennlig for familien, og dette er en av punktene som irriterer :)

 

 

 

Jeg skjønner ikke helt det siste spørsmålet ditt. Det er lagt inn som device i HomeSeer, men det ligger kun i en gruppe på en enkelt bryter, og de styres kun ellers av events i HomeSeer. Det er ikke gjort noen andre innstillinger på dem i HomeSeer annet enn å sette navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TropiskNektar skrev:

Jeg skjønner ikke helt det siste spørsmålet ditt. Det er lagt inn som device i HomeSeer, men det ligger kun i en gruppe på en enkelt bryter, og de styres kun ellers av events i HomeSeer. Det er ikke gjort noen andre innstillinger på dem i HomeSeer annet enn å sette navn. 

Jo, men er HomeSeer lagt til gruppene som styrer andre lys? :) 

 

Jeg er ikke sikker på detaljene, men jeg mener at en controller prøver å lese status av en device før den sender den motsatte kommandoen. Hvis HomeSeer er assosiert, vil controlleren prøve å lese status på en bryter den muligens ikke klarer å lese.

 

Jeg tror ikke det finnes en egen kommando for "toggle", og dermed gjøres det på denne måten.

 

 

Men jeg kan ta feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Jo, men er HomeSeer lagt til gruppene som styrer andre lys? :) 

HomeSeer ligger kun i gruppe 1, mens knappene har gruppe 2, 3, 4 og 5 og de respektive lysene er lagt inn i sin gruppe.
Så det er ingen blanding mellom HomeSeer og lys i noen grupper. 

 

Bør det være det? Hva skjer om HomeSeer f.eks lå i gruppe 2?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, TropiskNektar skrev:

Så det er ingen blanding mellom HomeSeer og lys i noen grupper. 

Godt.

 

38 minutter siden, TropiskNektar skrev:

Bør det være det? Hva skjer om HomeSeer f.eks lå i gruppe 2?

Nei, det er det jeg ville sjekke at den ikke skulle. For da bryteren prøve å sjekke statusen på HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.