Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ødelagt skrue på Nexa AN179-0 - jeg kan vel bare lodde litt her?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har denne Z-Wave-bryteren:

 

bilde.thumb.png.f38b91d5d658997bd1063a10e9273bcd.pngbilde.thumb.png.2ff4bc0a2a11619be355f06e7d211426.png

 

Av en eller annen idiotisk årsak må samme kabel kobles både på L og IN. Problemet er at gjengene er ødelagt for den ene skruen der. Det var den da jeg pakket den ut, men greia har ligget i to år i skapet etter at det var tilbud på sånne i en nettbutikk. Det burde vel bare være å lodde en liten kabel mellom de to punktene? Sånn ser det ut bakpå printkortet:

 

bilde.thumb.png.78c469dadc004868b61857fd1f80be98.png

 

Det blir lite belastning, den skal bare drive en vifte på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hvis det ikke holder mer enn 40 år, regner jeg med å være her fremdeles. ;) Besteforeldrene mine ble iallfall langt oppe i 90-årene (to av dem 99), så jeg regner med at det er jeg som styrer hytta fremdeles. Den blir iallfall aldri solgt ut av familien. Hva er årsaken til at det faktisk er to tilkoblinger der for den samme kabelen, når koblingsskjemaet viser at det er samme leder som skal gå til begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nå forvirrer du meg grundig! Det skal ikke mye til, men likevel... Hva er forskjellen på at jeg bruker en Waco-klemme med tre punkter og kjører en kabel på 5 cm til L og en på 5 cm til IN, og på at jeg lodder sammen L og IN rett på innsiden av der skruene kobles til? Strømmen vil jo komme til samme sted, forskjellen er vel bare tre millimeter printbane?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Nexaen er i utgangspunktet ett potensialfritt rele.

I praksis for ditt bruksomeråde så utgjør ikke en loddekladd kontra wago noen forskjell. 🙂
Det man må huske på er at den ikke lengre er å anse som potensialfri da ene relekontakten blir modifisert fast til 220volt.

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.