Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte ut Elko wireless? Til hva?


Kal-El

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et hus med for det meste bare 12v spotter som belysning. Dette er selvfølgelig halogen og må byttes ut. Jeg har syv soner i huset (ute og inne) som alle styres med trådløse Elko-brytere. I tillegg har jeg kablet bryter på vegg til belysning på vaskerom, kjøkken og bad (også her er det stort sett halogenspotter).

 

Det ligger i alle fall trådløse dimmere i himlingen til de syv sonene som ikke har kablet bryter på vegg. 

 

Problemet mitt er at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å planlegge en god løsning...Snakket med Elko og det de kunne tilby av løsning var å bytte ut dimmerne som koster rundt kr. 2000,- pr stk. Hvis det er tilfelle tenker jeg at jeg økonomisk like gjerne kan bytte ut alt? Siden det ligger dimmere i himlingen tenker jeg at jeg har et valg om jeg vil bruke 220v spotter. Men siden det meste er lagt opp til trådløs styring og med det stort sett ikke er kablet til bryter på vegg må jeg fortsette med trådløs styring. Det er for så vidt bare morro:)

 

Har i dag brann og tyverivarsling fra Verisure. Tenker at om jeg likevel må bytte ut belysing med et nytt trådløst system kan jeg like gjerne gå for noe som frigjør meg fra Verisure også.

 

Er det noen som har tanker om hva som er lurt å gjøre og konkrete løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2021 den 17.12, Kal-El skrev:

Er det noen som har tanker om hva som er lurt å gjøre og konkrete løsninger?

Problemet med slike generelle spørsmål er at det vanskelig å gi noen meningsfylte svar... ;) 

 

Konkret kan du enkelt bytte det ut med Fibaro-dimmere og tilhørende trådløse brytere.

Det skal visst komme trådløse vrihjul (er kommet?) også, det kan jo være praktisk. :) 

 

Du trenger en hjerne, og her er det mye smak og behag.

Enkelt å komme i gang med: FutureHome.

Litt mer avansert: Homey.

Veldig avansert: HomeSeer eller Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Problemet med slike generelle spørsmål er at det vanskelig å gi noen meningsfylte svar... ;) 

 

 

He he, ja det kan jeg skjønne😄 Men når man er rimelig grønn på alle mulighetene som finnes er det jaggu ikke lett å prøve å navigere seg fram i denne jungelen. Og så tenker jeg at med det jeg har nå ser jeg ingen annen vei ut enn å gjøre endringer på det meste, og da blir det en blankt lerret (om ingen skulle ha tips på hvordan jeg kan få byttet til LED billig og enkelt).

 

Om vi holder det på ikke så veldig avansert så har jeg sett på begge de du foreslår og heller mot Homey. Når jeg snakket med Elektroimportøren for en tid tilbake så var det vel den de også mente var løsningen for meg. Ikke minst med tanke på at jeg liker muligheten til leke videre og misliker å måtte bytte ut når jeg skjønner at jeg feks skulle hatt mulighet for wifi (som jeg skjønner FutureHome ikke har). Nå vet jeg ikke hva jeg skal med wifi her og nå...

 

Hva tenker du om Fibaro-dimmere og min mangel på brytere på vegg (mao mangle på bokser)? Dagens dimmere ligger løst i himlingen, vil Fibaro-dimmer også kunne ligge løst der?

 

Har du noen formening om hva som er lurt mtp å fortsette med 12v eller gå over til 220v?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kal-El skrev:

Hva tenker du om Fibaro-dimmere og min mangel på brytere på vegg (mao mangle på bokser)?

Det burde ikke by på noe problem.

 

5 timer siden, Kal-El skrev:

Dagens dimmere ligger løst i himlingen, vil Fibaro-dimmer også kunne ligge løst der?

Tja... det må elektrikeren din mene noe om. Vanligvis er de jo glade i bokser.

 

5 timer siden, Kal-El skrev:

Har du noen formening om hva som er lurt mtp å fortsette med 12v eller gå over til 220v?

Nei. Hvis det betyr noe for deg har jeg selv valgt (dim-2-warm) 220V faste LED-spotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.