Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave krøll!


Erling

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Litt oppgitt akkurat nå.

 

Jeg har ryddet i systemet, skulle være flink gutt og kjørte optimize fra controllermenyen 3 ganger og full optimize etterpå.

 

Da begynte tullet, dvs. at network scan gir mange røde linjer, failed.

 

Men enhetene fungerer - tilsynelatende.

 

Begynte da å lese manualen/guiden til rektor @Moskus, gjorde optimize og full optimize på hver av de 59 root-devicene som ikke går på batteri.

 

Hjalp ikke.

 

Leste videre og fant da ut at optimize ikke var nødvendig lenger, valgte å følge rådet med å vente litt.

 

I dag er det nye feil i loggen, enhetene fungerer.

 

Z-Wave Warning Z-Wave Multilevel Sensor device Z Power Stue MacMini2014 (22) Fibaro Power Node 22 Child is missing Sensor Type information - cannot update sensor status.

jan-05 13.43.27   Z-Wave Warning Z-Wave Multilevel Sensor device Z Power Stue Tak, Spisebord (53) Power is missing Sensor Type information - cannot update sensor status.

 

WTF...

 

Har backup, men husker ikke helt hva jeg gjorde etter hver versjon.

 

Windows, Homeseer 3, z-net.

 

Forslag til quick-fix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Erling skrev:

skulle være flink gutt og kjørte optimize fra controllermenyen 3 ganger og full optimize etterpå.

Det er utdatert. For mange år siden. Ikke gjør det hvis du har noder nok, og det har du nok.

 

1 minutt siden, Erling skrev:

Begynte da å lese manualen/guiden til rektor @Moskus, gjorde optimize og full optimize på hver av de 59 root-devicene som ikke går på batteri.

Står nå ganske tydelig i guiden at dette ikke skal gjøres lenger?

 

2 minutter siden, Erling skrev:

z-net.

Hvilken Z-NET? Den med innebygget interface eller med UZB1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar, ethernet-versjonen har jeg.

 

Til mitt forsvar, jeg skumleste fra toppen, reagerte ikke på advarselen.

 

Tror jeg har funnet fila fra før jeg kjørte optimize på hver node. Usikker om den versjonen var før jeg kjørte det fra kontrollermenyen. 😳

 

Bør jeg restore?

 

PS: Dokumenter når du gjør endringer, ITIL var ikke på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Erling skrev:

Takk for kjapt svar, ethernet-versjonen har jeg.

Ja, alle Z-NETer bruker ethernet, men har du en USB-dings eller et innebygget Z-wave inteface? Hvis du har det siste kan du bare restore en backup (av Z-wave interfacet, IKKE HomeSeer). :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, dritt-nervøs, men dette gikk tilsynelatende bra.

 

Restore og alt så mye bedre ut, av 59 noder var det 3 som ikke ble funnet med network scan.

 

Kjører jeg den igjen er det 2-3-4 andre som ikke blir funnet.

 

Når de på node-root-nivå fra devices.

 

Mener jeg leste noe om å la det stå i noen timer, så ordnes det av seg selv.

 

Det kan vel ikke skade?

 

Pussig at optimize og full optimiza er tilgjengelig både på kontroller og device-nivå hvis det er fy fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Erling skrev:

Restore og alt så mye bedre ut, av 59 noder var det 3 som ikke ble funnet med network scan.

Ja, MEN merk at nettverket ditt vil nå bruke 24-36 timer på å "finne seg selv", spesielt hvis du har et stort nettverk.

 

11 minutter siden, Erling skrev:

Pussig at optimize og full optimiza er tilgjengelig både på kontroller og device-nivå hvis det er fy fy.

Tja... jeg har en hammer, men jeg slår meg ikke i hodet med den selv om jeg kan. :) 

Det er verktøy som fungerer som tiltenkt når man f.eks. har et lite netterk. Mormor sitt nettverk er (var? hun døde i høst) på 10 noder. Der var det helt nødvendig å kjøre Optimize for å få stabile forbindelser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Fjosepose skrev (16 timer siden):

Betyr 24-36timer på å "finne seg selv" at om man kjører en "Device Information" rett etter network restore at man man bare vil se kontrolleren...og så vil resten av devicene komme i tur og orden ila de kommende timene?

De fleste burde du klare å nå, enkelte miss er "vanlig". Men nettverket vil gå tregere enn det pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (7 minutter siden):

De fleste burde du klare å nå, enkelte miss er "vanlig". Men nettverket vil gå tregere enn det pleier.

Hmmm, da er det nok ikke dette som er problemet her. Systemet mitt (jeg oppdaget det hvertfall da) ble rart for noen dager siden. Jeg har basalfunksjonenen, men include/exclude/optimize virker av og til. Jeg har også oppdaget at dette skjer ofte:
image.thumb.png.8893d43c561ba2d9eea4e2186adce03a.png

Kan virke som om HS4 og stick må prate mye sammen, evt at kommunikasjonen går svært tregt. Når status er "Warning" er z-wave nettverket utilgjengelig. Stort sett kommer det tilbake, men enkelte ganger henger det....og restart er nødvendig.

 

 

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.