Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave låser i OpenHAB


iblis

Anbefalte innlegg

MoskusModeratorMelding ("3xM"): Splittet ut fra tråden om Stärkstrøm sitt system.

 

11 timer siden, Moskus skrev:

Mitt største ankepunkt mot OpenHAB er at man ikke kan bruke dørlåser med det, fordi den delen av protokollen er lisensiert.

 

Dette er faktisk ikke helt riktig i dag.

 

Etter Z-Wave Plus ankom markedet og gjorde "COMMAND_CLASS_SECURITY" om til en slags standard har det vært mye lettere for tredje parts utviklere å implementere Dørlås støtte til sine programmer. 

 

openHAB ZWave Security Testing

Z-wave (Schlage) Lock Support

 

Hvordan selve "krypterings" lisensen til Sigma fungerer i dag etter Z-Wave Plus kom på er jeg faktisk ikke sikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er teorien. Men fungerer det i praksis?

Det er ikke noe jeg undersøker ofte, men sist jeg gjorde det så er det fremdeles ingen Z-wave låser som er støttet i OpenHAB, ei heller IDlock som skal være Z-wave Plus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, iblis said:

Ja, hvis du leser litt på de to linkene jeg ga deg så ser du at det fungerer ganske greit. 

Mye i OpenHAB som desverre fungerer "ganske greit". For eksempel det innebygde brukergrensesnittet.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lazarus skrev:

Mye i OpenHAB som desverre fungerer "ganske greit". For eksempel det innebygde brukergrensesnittet.... :-)

 

Der er jeg ganske uenig.

 

Ja, openHAB er vanskeligere å sette opp enn andre systemer, men når du faktisk har fått til å konfigurere systemet slik du vil ha det så er det utrolig stabilt. 

 

Når det kommer til brukergrensesnitt, har du tatt en titt på Project Rotini

 

80bd55d1944e4a9ca8961d98d413dd71b0854b85.png8fec94c0952d199f732d5f94996e8b645478ca98.png64c27f72c21e819744625d6c1ec3977e3e295afe.png26e4a7424104f7047347148180ee0c390ec91b96.png4d7769e0d369e7f1123b17bb78e5570a795e3972.png

 

5 timer siden, Lazarus skrev:

Har du forresten testet?

 

Nei, men det skal jeg gjøre i løpet av helgen og deretter poste resultatet og en rask "HowTo" i denne tråden. ;)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, men det skal jeg gjøre i løpet av helgen og deretter poste resultatet og en rask "HowTo" i denne tråden. [emoji6]

 

 

Flott!! Kan godt være jeg ender opp med å kopiere deg der da. :-)

Ang. Project rotini. Har ikke sett det enda. Arbeider med å lage et egenutviklet grensesnitt, men dette så jo kjempekjekt ut! :-)

Bruker selv OpenHAB og er kjempefornøyd. Men inrømmer at oppstartsterskelen er noe høy. Har enda til gode å finne noe jeg ikke får til i OpenHAB, det tar bare litt tid. :-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i utgangspunktet på det at når et system har kommet opp i en viss størrelse, så er det egentlig ikke hva som er mulig som blir diskusjonen, men kanskje hvordan. Eller enda mer nøyaktig: Hvor mye energi man må legge i noe for å få til det man ønsker.

 

Men det er for det meste smak og behag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Men nå har jeg mye tid til overs og blir aldri fornøyd med forhåndsdefinerte regler og systemer. Så Openhab passer bra for nå. :-)

Fikk tak i alpha på rotini. Så langt er jeg veldig fornøyd. Dette blir nok standarden i hjemmet snart.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.