Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ønsker råd for styring av belysning


darkZ

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny innen hjemmeautomasjon og har funnet ut at en Homeseer løsning må være tingen for meg på litt sikt. Men ønsker jeg å starte med litt enkel lysstyring da vi har kjøpt et hus hvor jeg er litt misfornøyd med plassering av lysbrytere og manglende dimmere. Jeg har tenkt på å kun bytte lyspærer for å ha mulighet til å gjøre alt selv uten elektriker i første omgang. Det jeg er på jakt etter er da lyspærer med fjernkontroll el. (og gjerne en ios app) som er kompatible så jeg senere kan styre de med Homeseer.

 

Jeg har foreløpig funnet frem til produktene nedenfor, men jeg er usikker på hva annet som er på markedet og hva jeg evt trenger i tillegg av kontrollere/gateway, og om dette er noe jeg kan benytte med Homeseer senere. Lysene jeg ønsker å styre har stort sett E14 sokkel, men regner med de med E27 fungerer med en overgang.
Philips HUE
Aeotec
Nexa Wireless
Osram Lightify

I tillegg har jeg sett på Home Control og likte i tillegg løsningen for stikkontakter, men etter hva jeg har skjønt på forumet her er dette kompatibelt med Homeseer.

 

Er det noen råd om hva jeg bør/ikke bør kjøpe? Og hva jeg evt kan beholde med en Homeseer løsning? Jeg har hovedsakelig sett på produkter som er tilgjenglig i norske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, darkZ skrev:

Jeg har tenkt på å kun bytte lyspærer for å ha mulighet til å gjøre alt selv uten elektriker i første omgang.

Har du kone/kjæreste/andre å ta hensyn til? Da anbefaler jeg å se nærmere på mikromoduler med en gang. :)

Det er dyrt å kjøpe to ganger. :)

 

AeoTec er Z-wave, så de kan du beholde. HUE kan du styre via plugin, og hvis du inkluderer Lightify i Hue-hub'en så kan du styre dem også. Har Nexa trådløse pærer nå? Hvis de er Z-wave, så burde de også fungere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for mine egne valg, jeg gikk for hue i hele leiligheten når jeg kjøpte nytt nå i oktober. Grunnen til at valget falt på hue er at de er lett tilgjengelige og er inkludert i mange ting som homeseer(plugin), alexa, MANGE apper osv. I tillegg føler jeg prisen er veldig god, skal en inn med mikromoduler ved alle bryter punkt og så videre så koster det fort mye det også. Spesielt om du må inn med elektriker. Det som også er fint med hue er at en kan styre alle individuelt, noe en gjerne mister ved å ha dedikerte brytere som gjerne går til flere lys.  

 

Jeg styrer somregel mine lys via alexa(amazon echo), homeseer eller via app. Homeseer fikser de automatiske oppgavene som å skru på lysene når jeg kommer hjem, app har noen småting som kveldslys som dimmer ned og omvendt om morgenen. Det er iallefall gode muligheter med hue, prisen er grei og en slipper elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Moskus skrev:

Har du kone/kjæreste/andre å ta hensyn til? Da anbefaler jeg å se nærmere på mikromoduler med en gang. :)

Det er dyrt å kjøpe to ganger. :)

Jepp, det er hun som klager mest på plassering av lysbrytere og manglende dimmere, jeg så det som en gylden mulighet til å begynne med noe :) Jeg tenker kun noen få pærer til soverommene i første omgang, og disse skal jeg alltids klare å finne et passende sted til i kjelleren eller garasjen senere. Vi skal pusse opp de fleste rom inkl endel elektrisk så jeg tenkte jeg skulle slippe unna elektrikeren før jeg hadde noe mer jobb til han :)

 

16 minutter siden, Moskus skrev:

AeoTec er Z-wave, så de kan du beholde. HUE kan du styre via plugin, og hvis du inkluderer Lightify i Hue-hub'en så kan du styre dem også. Har Nexa trådløse pærer nå? Hvis de er Z-wave, så burde de også fungere. :) 

Nexa pæren jeg fant står det 433mhz på: http://www.elektroimportoren.no/nexa-sparepaere-sett-dimmbar-20w-fj-kontroll-cfr-2027/4514713/Product.html?Event=pathlist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, darkZ skrev:

Jepp, det er hun som klager mest på plassering av lysbrytere og manglende dimmere, jeg så det som en gylden mulighet til å begynne med noe :) Jeg tenker kun noen få pærer til soverommene i første omgang, og disse skal jeg alltids klare å finne et passende sted til i kjelleren eller garasjen senere.

Jeg personlig hadde da enten begynt med Z-wave-pærer eller Phillips HUE, for det fungerer fint alene og fint i systemer.

 

11 timer siden, darkZ skrev:

Vi skal pusse opp de fleste rom inkl endel elektrisk så jeg tenkte jeg skulle slippe unna elektrikeren før jeg hadde noe mer jobb til han :)

Joda. Men dobbelt kjøp er dobbelt så dyrt. ;) 

 

11 timer siden, darkZ skrev:

Hmmm... jeg personlig hadde ikke tatt i den pæren med ildtang. Men det er meg, da. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det ble Philips Hue og jeg endte visst opp med en HS3PRO lisens også, så da er det vel bare å dra frem kredittkortet og kjøpe plug-in :) Pærene jeg skulle bytte hadde E14 sokkel så jeg kjøpte noen overganger fra E27, men overgangene fungerer ikke i den en lampen så helt 100% ble det ikke, de blir nok flyttet til lampene med E27 i kjelleren når mikromoduler kommer på plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.