Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Får ikke opp web-interface


eivtress

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en irriterende dag uten automasjon og med masse feilsøking uten resultater.

Noe har skjedd i natt som har fått HS til å kræsje. Det er natt til søndag backup skjer, så dette kan være årsaken.

Når jeg skal inn på web-interfacet gjennom lokal ip får jeg ikke kontakt. Men hvis jeg skriver lokal ip:911 får jeg opp noen valg hvor jeg kan slette innstillinger eller installere hs på nytt. Disse gav ingen resultater.

Dette er altså på en hometroller SEL, linux er oppe å kjører og jeg får kontakt både med ssh og ftp, men hs vil ikke starte.

Jeg endte opp med å ta en factory reset på hele linuxboksen så jeg startet med blanke ark. Så langt alt vel. Jeg byttet så ut alt innholdet i mappa usr/local/homeseer med innholdet fra en tidligere backup. Samme feil igjen, ikke noe interface.

Jeg resatte igjen og prøvde å laste opp backupconfig.zip filen i setup delen av hs. Her står det at den skal laste opp og restarte automatisk. Den lastet opp men restartet ikke. Etter en manuell restart var det samme feil igjen. Ingen kontakt via webbrowser.

Etter dette trengte jeg en timeout og har stort sett brukt dagen på å skru av og på lys, og ødelagt ryggen på å bøye meg ned for å skru på stereoanlegget.

 

Noen som vet hva som kan ha skjedd? Hvordan gjenoppretter jeg hs med mine backupfiler?

 

PS: Jeg oppdaterte til nyeste versjon av HS for et par dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mistenker at backupen "krasjet" systemet, så kanskje backupfilen er korrupt?

Har du forrige backup? Du kan prøve en restore av den (mulig du må nedgradere HS til samme versjon som backupen først).

 

Du kan også sjekke /tmp/HomeSeerLog.hsd (last ned og åpne med SQLiteBrowser). Kanskje loggen kan si noe om hva som krasjer.

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, eivtress skrev:

Jeg prøvde å laste opp en tidligere backup. Og jeg var nok dum nok til å slette log-filene.
Men hvordan oppdaterer jeg til en spesifikk versjon?

Men var backup samme versjon som HS? Vet ikke hvordan du nedgraderer, dessverre.

 

Loggfilen lagres i RAM og slettes ved restart. Men det skal jo lages en ny hver gang du starter opp, så det burde jo finnes en loggfil der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Trodde den lagret i en database.... verdt å sjekke i \Data. Der skal du finne HomeSeerLog.hsd som kan åpnes med noe som kan lese SQlite-databaser.

Ja, i en SQLite-base (HomeSeerLog.hsd), men i RAM (/tmp), på disse boksene HomeSeer selger.

Dette for å ikke "slite ut" minnekortet i dem med hyppige writes.

 

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=183423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Men siste boot-log blir vel enda lagret? Se etter Startup.log (som er en tekstfil).

Det kan nok tenkes. :)

Men siden det virker som det er selve HomeSeer som ikke vil starte, så vil jo HomeSeerLog.hsd bli opprettet og skrevet til når han starter serveren, slik at det skal være mulig å hente ut den via f.eks WinSCP og sjekke den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært bortreist, men fikk endelig løst det nå. Jeg måtte oppdatere HS før det gikk an å laste opp backupfilen i setup-fanen. Alt så bra ut helt til jeg sjekket zwave-pluginen. Der var nettverket ikke lastet opp. Jeg prøvde import node information from interface og da fikk jeg opp en haug med tomme noder i node information. Prøvde full rescan av alle noder, men da dukket de opp som nye devicer i stedet for å bli linket sammen med mine eksisterende.

Etter mye krøll, byttet jeg til slutt ut zwave.db filen i homeseer/data/zwave mappa ut med filen fra backupen via ftp. Altså uten å gå via noen form for "restore-funksjon".

Dette gjorde susen. Alle de gamle devicene fungerte som før og jeg kunne puste lettet ut igjen.

 

Dette beviser vel igjen at disse hjemmeautomasjonsgreiene fortsatt er forbeholdt svært dedikerte nerder som finner en sadistisk glede i kontinuerlig feilsøking.

Men jeg må si HS fikk seg en stygg ripe i lakken for min del, etter et tilsynelatende uprovosert sammenbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, eivtress skrev:

Men jeg må si HS fikk seg en stygg ripe i lakken for min del, etter et tilsynelatende uprovosert sammenbrudd.

Noe har skjedd, jeg tror ikke på "uprovoserte sammenbrudd", med mindre selve minnekortet har fått seg en knekk. Jeg har Zee1 som har kjørt en evighet uten at noe har skjedd.

 

Men det er kjipt når det skjer! :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.