Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Casa del Rosander


Tore Andre Rosander

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg får introdusere meg da jeg endelig har funnet ett Norsk forum med likesinnede :D
Jeg heter Tore og er 28 år, alenefar og litt for mye fritid etter en arbeidsulykke for en liten stund siden.

Er ganske kreativ og liker mestringsfølelsen ved å lage noe selv, driver en del med web/SEO og teknologi generelt. 

Kontroller/Gateway
Raspberry Pi 2 med OSMC (strippet versjon av debian jessie)
Domoticz
Aeotec Z-stick gen 5
Tellstick Duo
MySensors Serial Gateway

Jeg har mye standard utstyr for styring av lys med zwave og 433mhz dimmere og vegg adaptere, men jeg kjører egentlig utelukkende DIY løsninger for det meste.

Varme 
Kun vanlige elektriske ovner styrt med zwave stikkontakt adaptere men har også en del multifunksjon noder basert på ESP-er med reléer og temp/fuktighetsmålere. Varme blir styrt automatisk. Har en løsning for hvordan jeg skal klare å tenne opp peisen via Domoticz men det spørs hvor praktisk det blir.

Lys
Mye standard rett ut av boksen zwave/433mhz for dimming av vanlige lys, men også en del "moodlights" med Mysensors (Arduino + 2.4ghz nrf24). 
Har en del LED striper med WS2811/12b som styres av mysensors, ungene har feks stemningslys over klesskapet, har ett par større potteplanter med forskjellige effekter fra fastLED biblioteket. Jeg har også ett par hjemmelagede vegglamper med WS2811 LED striper. Alle RGB lysene i leiligheten kan aktivere alarm-modus som får alt til å blinke rødt og blått.

Automasjon
Her går det meste av seg selv, lys blir dimmet opp om ungene våkner om natten. Varmeovner går av og på i løpet av dagen etter temperaturen.
Jeg setter vekkeklokke med en Selectorswitch i Domoticz som starter radioen på soverommet og som dimmer opp lyset både i stuen og soverommene på morgenen.
Jeg har en dum robotstøvsuger som jeg styrer med en MySensors IR sender.

Multimedia
Har en RPi koblet til tv-en og anlegget i stuen som kjører OSMC (Kodi), her får domoticz beskjed om jeg ser på film slik at lys kan dempes automatisk. 
Jeg har også satt opp Hyperion som ambilight bak TV-en som både viser fargene fra skjermen og forskjellige effekter om jeg ønsker det.

Totalt har jeg 4 RPi-er koblet til forskjellige typer høyttalere rundt om i leiligheten som alle har Squeezelite installert og jeg har en gammel laptop som LMS-server.

Annet 
4 IP-kameraer som sender snapshots ved bevegelse hos de aktuelle bevegelsesensorene om jeg har aktivert nattmodus eller bortemodus.
Minstemann (3år) kan av og til vandre rundt i leiligheten på natten, så om det registreres bevegelse mellom 24 og 06 vil en stemme gi han beskjed om å gå å legge seg (jeg har en hysterisk morsom video fra den dagen jeg testet systemet).
Har flere MySensors scenekontrollere som jeg har laget selv rundt om i leiligheten pluss 2 nettbrett på vegg med FlatZ temaet til Domoticz.

 

2 stk "clapper" som skrur av og på en gruppe med lys.
6 stk temp/fuktmålere 
3 stk MySensors gass/røykvarslere (pluss gode gamle dumme røykvarslere)
4 MySensors PIR
4 Vindu/dør sensorer
Pluss en del andre småting man glemmer at man har fordi det bare virker ;) 

Nesten klart
IKEA LED Bord med tetris og snake

Hva som kommer
Stemmestyring med RPi, trolig med Jasper som er knyttet opp mot Domoticz og andre moduler jeg setter sammen selv
DMX styring av WS2811 led stripene
Tåke/luftfukting basert på MySensors/Arduino
 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.12.2016 klokken 23.12, Tore Andre Rosander skrev:


Minstemann (3år) kan av og til vandre rundt i leiligheten på natten, så om det registreres bevegelse mellom 24 og 06 vil en stemme gi han beskjed om å gå å legge seg (jeg har en hysterisk morsom video fra den dagen jeg testet systemet).

 

Hehehe, kan jeg tenke meg ?. Her spør 3 åringen hele tiden om kem som slo på "lysn" når det går på av seg selv. Enten om det er Fibaro dimmeren i gangen eller Led lampen med bevegelsesensor fra Biltema i carporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎12‎.‎2016 klokken 23.12, Tore Andre Rosander skrev:

Minstemann (3år) kan av og til vandre rundt i leiligheten på natten, så om det registreres bevegelse mellom 24 og 06 vil en stemme gi han beskjed om å gå å legge seg (jeg har en hysterisk morsom video fra den dagen jeg testet systemet).

Den videoen kunne jo vært kult å se (om det ikke blir for privat). :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Den videoen kunne jo vært kult å se (om det ikke blir for privat). :D 

 

Neida, kameraet på kjøkkenet er ett gammelt webkamera så guttungen er ikke akkurat identifiserbar.

Det som skjer er at jeg sitter med jenteungen på kontoret å setter opp scriptet som spiller av .mp3 filene på anlegget på kjøkkenet akkurat når guttungen våkner fra formidaggsluren.
Man hører ikke hva som blir sagt fra høyttalerne, men jeg spiller av beskjeden "Even, det er sovetid" 4-5 ganger på høyttalerne på kjøkkenet akkurat når han kommer ut av rommet.

Akkurat i det jeg begynner å filme mumler han noe surt og sier "Nå blir jeg sint!" mens han kaster bamsen i gulvet.

http://rosander.no/WP_20160326_13_42_23_Pro.mp4

Mulig det er litt trafikk på serveren så den må sikkert buffre litt.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.