Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lys


tonheim

Anbefalte innlegg

I stuen har jeg to stålamper som jeg i alle år har styrt med NEXA Dimmer Moduler (433). Disse er nå lagt inn i HS3, som AC Moduler, og når man trykker på ON i grensesnittet skrur den på og tykker man en til gang på ON, begynner den en DImme syklus som man stopper i den posisjonen man ønsker ved å trykke på ON en tredje gang. Dette fungerer greit nok.

MEN siden jeg har TO stk stålamper som lyser opp hver sin side av stua, så blir det ikke synkront. Har samme kode liggende på begge modulene, så når jeg trykker på bryteren på veggen skal begge skrus seg på. Trykker jeg en gang til skal begge dimme... Det er teorien min i alle fall...

 

Men når jeg trykker på bryteren vil modul #1 skrus seg vanlig på, mens modul #2 som har samme kode skrur seg på og begynner å dimme. Trykker jeg på ON en gang til, så stopper jeg dimmingen på #2, men ikke starter ikke dimming på modul #1 som forventet...? Så dermed blir det fort helt forskjellig lysstyrke på de to stålampene, og det er ikke noe bra.

 

Løsningen er selvfølgelig å kjøpe seg Z-Wave dimmemoduler, men jeg lurte på om jeg kunne få det til med dem jeg har? Hvis Eventen eller måten å styre det fra HS3 kunne tilpasses?

Grunnen til at jeg har samme kode på de to modulene, er at om jeg har forskjellig, så blir det i alle fall ulik dimming grunnet forsinkelsen i sending av signaler så vil alltid da enen moduilen få signal før den andre.

 

Er det en løsing på dette, eller må jeg bare leve med dette inntil jeg får nye moduler? Er ikke veldig konevennlig slik det er nå...

 

mvh tonheim

Event HS3 Bryter Stue.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tonheim skrev:

Løsningen er selvfølgelig å kjøpe seg Z-Wave dimmemoduler, men jeg lurte på om jeg kunne få det til med dem jeg har? Hvis Eventen eller måten å styre det fra HS3 kunne tilpasses?

Det har jeg aldri fått til på noen pålitelig måte.

 

Som du har sagt selv; bytt til Z-wave. Der bestemmer du dimme-nivå direkte. ;)

(Nå finnes det Nexa-dimmere som også kan dette, men du må jo bytte uansett...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.