Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

alarmsystemer, igjen...


borg1n

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har erfaring (eller sterke meninger) om alternative alarmselskaper. Jeg vurderer å skifte fra Sector og har sett på Homely.no og Cavius sine systemer. Rent teknisk og prismessig synes jeg Cavius ser mest interessant ut, men jeg er usikker på mangel av vektertjenester. Og for Homely ser jeg noen sier at sentralen har en tendens til å falle ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Moskus said:

Har de ikke vektertjeneste? Hva er da vitsen...?

 

Tja, det er vel noen alternative tanker her (som jeg må innrømme jeg forstår)

  • Om du har et sett med naboer/ bekjente i nærheten som går sammen om å være "vektere" for hverandre så vil de kanskje ha både bedre utrykningstid og mer service enn hva du får hos en vektertjeneste. Cavius har bra støtte for dette.
  • Iflg en jeg snakket med hos sikkerhetenselv.no så går det gjerne 30 min eller mer før vekterne kommer og de gjør sjelden noe mer enn å sjekke om ting er iorden. Ringe glassmester for reparasjon av et knust vindu må du gjøre selv. Om jeg forstod han rett så hadde de typiske kundene av dette et ønske om å gå bort fra bruk av vektertjenester.
  • Om du har kamera systemer (a'la Blue Iris) sammen med dette, så får du notifikasjoner på mobil, kan sjekke bilder og status på mobil og evt selv ringe noen som kan stikke innom og ta en titt om det er åpenbart noe "shady" på gang.

Som eksempel, jeg ser absolutt at dette kan være en fin løsning for meg på hytta, der det kanskje tar 1t før vekteren finner veien frem til døra. Om det brenner, tror jeg vekteren fort blir #28 av de som ankommer hytta for å se hva som skjer. Om det er innbrudd, kan jeg sende bilde av tyven til politiet og de lokale heltene og det kan gjøre mye mer med det enn en vekter vil gjøre. 

 

Den siste tingen som jeg "grubler på" er utsagn fra kriminelle som at installert alarm og alarm-skilt ikke skremmer de, de velger uansett å gå inn i 2etg eller vindu som ikke har alarm. Og om alarmen går så vet de at de fortsatt har god tid på seg. Det som får de til å snu er 3 ting: enten skilt a'la jeg er også medlem av HA, åpenbart levende hund inne i huset eller kamera som tydelig virker.

 

Men alarmsystem er jo ikke bare for innbrudd, det er også for vann og brann tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok forskjell på erfaringer, gjerne variasjon med hvor man bor

 

Jeg har hatt utrykning hjem til oss et par ganger, feil utløsing på alarmen (men heller en gang for mye enn en gang for lite). Da har vekteren vært på stedet før jeg selv har kommet frem, og siste gang det skjedde var jeg bare 3 minutter unna (4 minutter hvis man regner med den tiden det tar å få på seg skoene og sette seg inn i bilen).

 

Samtidig er det en trygghet i at potensielle skurker VET at det kommer noen. I et hus som uler og tar bilder, og what have you. Det samme med brann, det korter ned på reaksjonstiden og det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.