Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannbåren Varme - Smartstyring av 230V aktuatorer - Homekit alternativer?


KristofferF

Anbefalte innlegg

Hei. Har i dag 8 stk 230V aktuatorer til vannbåren varme koblet til en HeatIt Z-Water. Slik jeg forstår det så er Z-Water bare 10 stk potensialfrie reléer. Altså, de åpner og lukker for størmgjennomføring. Så da tenker jeg at egentlig hvilken som helst bryter som støtter 230 V burde fungere fint, selv en vanlig lysbryter? Eller overser jeg noe? Det er kun snakk om 2W per aktuator, så det er ikke snakk om mye strøm.

 

Jeg bruker SmartThings og ønsker helst å flytte meg over til Homekit. Helst ønsker jeg å unngå Homebridge.

 

Er det noen som har tips til noen løsninger? Jeg ser f.eks. at Aqara har noe som heter Single Switch module, men støtter ikke Homekit, men det gjør Aqara Hub'en, og lurer på om jeg kan styre disse via Homekit da? 

 

Eventuelt andre tips setter jeg stor pris på :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer meg selv jeg, i tilfelle noen andre skulle lure. Kjøpte en Aqare M2 hub + Aqara Single Switch Module T1. Det fungerte helt utmerket! Responsen er omtrent 10 ganger raskere enn SmartThings med Z-water. Og nå kan jeg samkjøre kurser, og trenger bare 5 enheter for å styre kurser + pumpe. En vesentlig rimeligere løsning enn Z-Water når man ikke trenger 10 kurser. Responsen er langt raskere. Med iOS15.1 får man satt opp automasjon på temperatur og alt fungerer fint i Homekit.

 

Bare merk at denne løsningen fungerer fint fordi jeg har 230V aktuatorer og ikke 24V.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva SmartThings gjør med Z-water som gjør den treig? Det skal ikke være tregt.

 

Er nok billiger hvis man kun trenger fem kurser, ja. Men trenger man 10, så kommer fort Z-water godt ut for det blir 250 kr pr kurs, og man har da et system som er laget for integrasjon med Z-wave og kan assosieres fra Z-wave termostater direkte. Men som alltid i hjemmeautomasjonen: Det er mange veier til Rom! :) 

 

 

... men betyr det at du har en billig Z-water å selge? Jeg trenger noe med mange reléer... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant det. Lurer på om det er dependency til internett og slikt som gjør at Z-water med SmartThings blir tregt. Det var også en bug som gjorde at HeatIt termostat TRM3 ikke fungerte. Det var umulig å lage automasjon.

 

Nå har jeg brukt Aqara og Homekit 1 ukes tid. Det er veldig raskt, responsivt, ingen merkbare bugs som jeg hadde i SmartThings. Så er veldig fornøyd.

 

Ja. Z-water enheten er til salgs. Har også HeatIt Temp 2 og TRM3 + noe annet Z-wave greier for dimmer.

 

Z-water enheten er ferdig koblet opp og er på DIN skinne. Fult mulig å koble opp flere kurser her også. Følger med et deksel. Se bilder.

IMG_7877.jpeg

IMG_7876.jpeg

IMG_7901.jpeg

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
36 minutes ago, fondness9-primary-booted said:

Hei @KristofferF. Vet ikke om du er noe aktiv her lenger, men ble fascinert av løsningen din!
Jeg derimot ønsker å gjøre noe tilsvarende med shelly.
Kan du fortelle litt om erfaringen din nå X år etter?

 

Hei @fondness9-primary-booted - Hehe, bra du spør. 

 

Z-water med SmartThings fungerte dårlig. Aqara og Apple HomeKit fungerte sånn forholdsvis greit, men det ble for lite justeringsmuligheter for temperatur så jeg måtte kjøpe en Homey Pro for å få noe som var tilfredsstillende med god nok sikkerhet for at temperatur ble korrekt.

 

I korte trekk så ville Apple Homekit kun registrere om temperaturen gikk over satt temperatur og utføre automasjonen - men det var kun dersom den gikk over, og ikke dersom den allerede var over. Så det var støtt og stadig at den ikke hadde registrert at den hadde gått over eller under ønsket temperatur og ville derfor ikke kjøre noen automasjon.

 

Homey gir langt flere muligheter - og da kunne forsåvidt HeatIt gjort susen, men nå hadde jeg Aqara. Aqara viste seg over tid å være noe ustabilt i lengden.

 

Dermed så byttet jeg til Shelly - og det har fungert tipp-topp hittil. Billig var de også. 4 av kanalene mine går til stua, så jeg sammkjører 2 kurser på 1 relé for å spare antall.

 

Har blitt litt mer avansert automasjon etterhvert også for å få systemet til å fungere tilstrekkelig. Blant annet med å kalkulere gjennomsnitt av temperaturmålere ettersom de kan falle ut fra systemet uten å gi klar beskjed. Og med mulighet for å sette bortetemperatur. Og en funksjon for å sku av og på pumpe - med sikkerhet at den skrur av pumpe kun dersom alle kurser er lukket.

 

IMG_1981.jpg

IMG_1983.jpg

Screenshot 2023-09-07 at 10.36.08.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi!! 😄
Dette var kule greier!!

Gøy at du også endte opp med shelly!
Jeg har planer om å kjøre shelly plus evt shelly plus mini, men ser du har brukt shelly pro 4PM? Kan disse styre 4 soner pr enhet da? 

Planen er å styre dette via home assistent, men ser jo at du har fått det til å fungere bra i homey. Har homey også, men har liksom ikke "landet" helt på om jeg skal kjøre homey vs HA. Uavhengig av dette så er det gøy å se at du har fått dette til å fungere bra.

Er dine aktuatorer i NC eller NO? Evt har du merke?

Har du muligheter for å sende noe bilder av videre kobling ned mot aktuatorer mm? 🙂 Ble skikkelig inspirert nå, og glad at dette kan gjøres! Lest så mye forskjellig om heatit z - water at jeg ble litt stresset av det 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, @fondness9-primary-booted, Shelly Pro 4PM kan styre 4 soner/kurser per enhet - det er jo mulig å koble flere aktulatorer per kurs/sone også - da en aktulator ikke krever mye strøm. Så selv om jeg har 4 kurser i stua, så kjører bruker jeg bare 2 av sonene på den ene 4PM enheten.

 

Jeg vet ikke om jeg har NC eller NO, det er 230V aktulatorer kjøpt via BuildAHouse. Kobling til aktulator er forholdsvis enkel, den har 1 kurs som er fast strøm, koblet til de blå DIN klemmene på undersiden der (som de ikke er koblet noe), mens den brune/sorte kursen er koblet til de grå DIN klemmene. Litt som lys, at man har en fase som alltid er på og en annen fase som brytes via reléet.

 

Du ser det på bildet egentlig. Brun går til Shelly og de grå er tilbake til aktulator. Kursen brytes av Shelly.  

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, så det 🙂 Evt så kjører jeg shelly 1 plus som kan også fungere med DC. Men tror jeg kjører din løsning med 230v aktuatorer.
Håper at jeg får til en bra løsning via HA. Holder deg oppdatert hvis du er interessert 🙂 Kan jo hende jeg har flere spørsmål også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.