Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart avfukter?


showman

Anbefalte innlegg

Hei, leier en kjeller i et 10 år gammelt hus uten ventilasjonsanlegg. Resultatet med å ha så tett hus uten ventilasjonsanlegg er at det fort blir veldig tett og fuktig luft , selv om avtrekk på badet står på 24 timer i døgnet, tettet igjen / installert provisorisk tak på dusjkabinettet, alle lufteventiler står på full åpning, lager ikke mat uten å ha kjøkkenvifte på full guffe, og vi er flinke å lufte daglig. Har ingen andre steder å tørke klærne enn stuen, og de tørker svært dårlig. Håndklærne på badet tørker heller ikke.

 

Etter å fått overflaterust på hobbygjenstander (aldri skjedd andre steder jeg har bodd) har jeg innsett at jeg bor i en fuktig kjeller, og må gjøre tiltak. Ser på avfukter som grei løsning da jeg kan ta den med meg og få bruk for den senere når jeg flytter.

 

Hva bør man se etter? Lavt støynivå er viktig for meg. Hvor ofte må jeg regne med å tømme? Hvor er det best å plassere (bad, gang eller stue)?

 

Finnes det avfutkere som enkelt kan integreres med smarthus? Ikke begynt på smarthusreisen enda, men har lenge tenkt på dette.

Endret av showman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjelleren har jeg en gammel industri-avfukter. Styrer denne med en veggplugg fra Ikea. Denne avfukteren er bygd for tåle dette.

Luftfuktighet og temperatur måler jeg med en MS6.

Det skal nevnes at kjelleren er fra 1600-tallet med jordgulv og steinmurer.

 

På badet anskaffet jeg en Mitsubishi som står på en hylle midt på veggen.

Den er instillt på "auto" og 50% luftfuktighet. Mao. den styrer seg selv.

Tømmer bøtta når den er full, ca en gang i uka kanskje.

Det ble betraktelig bedre sving på klestørken.

Speilet er også duggfritt etter en dusj.


Det høres definitivt ut som om du trenger noen avfuktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.